Gæt og grimasser

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

 

Eleverne arbejder i par.

Begge elever skriver hver en kort historie. Den ene elev mimer/dramatiserer sin historie med kroppen, og den anden elev skriver historien ned, som han/hun forstår den. Herefter bytter de roller. Når begge har skrevet ned, hvad den anden har mimet/dramatiseret, ser de, om det stemmer overens med den historie, de oprindeligt har skrevet. Alternativt kan eleverne, i stedet for at skrive egne historier, tage udgangspunkt i et billede, en nyhed eller noget andet fra deres hverdag.

Den oprindelige idé til "Gæt og grimasser" stammer fra "Motion i Klassen", udgivet af Københavns Kommune.

 

Variationer

Når eleven har skrevet historien ned, kan den gå videre til en ny "mimer", som så mimer historien til en tredje elev. Den tredje elev skriver så igen ned, hvad han/hun tror, der bliver mimet. Herefter kan denne nye udgave af historien gå videre til en ny "mimer". Dette kan forsætte, indtil historien kommer tilbage til den oprindelige "mimer", hvor han/hun kan opleve den forandring, der er sket med historien undervejs.

Herefter kan nogle af historierne dramatiseres både ud fra den oprindelige version, og ud fra den version, som historierne slutter med at have. Alle kan således se den ændring, som historierne gennemgår fra person til person når kommunikationsformen skifter fra tale/skrift  til kropssprog.

En anden mulighed er at stille krav til antallet af ord i historierne, der skal mimes.

Der kan også arbejdes i par eller grupper så både skriveproces og fortolkningsproces af dramatiseringen indeholder et element af samarbejde.