Guldskatte

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Klassen deles i to hold, som får tildelt hver sin banehalvdel. Ved baglinierne placeres holdets  ”mønter” med bogstaver på. Hvert hold har sin farve mønter og hver sin baglinie.

Det gælder nu om, at eleverne løber ned til det andet holds baglinie, henter nogle ”mønter” med hjem til egen banehalvdel, hvor holdets elever har helle. Kommer eleverne over midterlinien, kan de fanges af det andet hold, og de skal derefter gå tilbage til deres egen banehalvdel.

Eleverne kan også blive fanget på tilbagevejen på modstanderens banehalvdel med en mønt i hånden. I dette tilfælde skal eleven aflevere mønten tilbage og gå tilbage til sin egen banehalvdel.

Eleverne har fred ved modstanderens baglinie, når de henter deres mønter.

Det gælder om, på tid, at hente mange mønter med bogstaver hos modstanderen og danne så mange ord som muligt.  

 

Variationer

Når der er fløjtet af, kan læreren lade hvert hold digte en historie, hvor så mange af de dannede ord som muligt indgår. En fra hvert hold skriver historien ned, og holdene læser historierne for hinanden.


Denne øvelse er udarbejdet af Lene Faaborg Stenger og Tine Bromerholm, Tønder Kommune.