Ordklassestafet med kortspil

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Klassen deles i 4-6 hold, som placeres holdvis ca. 20-30 m. fra et bord.
Der må max være 4 på hvert hold. 
Kortene spredes ud på bordet med bagsiden opad. Læreren står tæt på bordet.

På START løber første fra hver gruppe til bordet og trækker et kort, hvorefter han/hun har et forsøg til at sige et rigtigt ord.
Rigtigt svar: kortet medbringes til holdet.
Forkert svar. Kortet lægges tilbage. I begge tilfælde løber eleven tilbage og klapper hånd med næste elev, som løber op.

Når holdet har 13 kort er de færdige og går tilbage til klassen og arbejder evt. med ordene (se evaluering)

Variationer

Andre ordklasser eller -grupperinger, bestemte former, bestemt begyndelsesbogstav.

Hver ordklasse kan også have en bestemt øvelse tilknyttet, som laves, når man er tilbage ved gruppen og har sendt næste elev afsted. Få eleverne med til at bestemme hvilke øvelser. Det kan være øvelser, der på en eller anden måde kropsliggør ordklassen/-grupperingen. 

 

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Elverne bliver sikre på ordgrupperne, dvs. svarer hurtigt og rigtigt.

Hver gang en elev har været oppe og trække et kort og nævne et ord, så skrives ordet ned på et fælles stykke papir holdet har. Efter selve stafette går man i klassen og udarbejder sætninger hvor de forskellige ord indgår. 

 

Denne øvelse er indsendt af Preben Hansen, Rantzausminde Skole.