Sæt gang i historien

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne inddeles i par eller små grupper. Bevægelsesterningen placeres på midten af aktivitetsområdet, og keglerne sættes med god afstand til terningen. Et mærkat på hver kegle angiver det fortællingselement, som det er muligt at finde eksempler på under keglen, fx hovedpersoner/bipersoner/sted/tidspunkt/konflikt/ klimaks/genre.

Under hver kegle ligger et antal roulettekort svarende til antal par/grupper. På roulettekortene står rammerne for den historie, eleverne skal konstruere. På skift kaster parrene/grupperne med bevægelsesterningen. Udfaldet afgør, hvordan eleverne bevæger sig ud til en kegle og tilbage igen. Ude ved keglen trækker eleverne et vilkårligt roulettekort, som de bringer med sig tilbage. Eleverne skal omkring alle kegler. Der kastes med terningen hver gang, de kommer tilbage til midten.

Når et roulettekort fra hver kegle er hentet, begynder eleverne at konstruere en historie ud fra hvad, der står på kortene. Alle roulettekort skal anvendes i historien.

Variationer

Øvelsen kan også udføres ved, at en historie klippes i mindre tekststykker og placeres under keglerne. Eleverne henter ét tekststykke ad gangen og samler til sidst historien.

Øvelsen kan også udføres i sprogfag med fortællingselementer på engelsk/tysk.

Øvelsen kan også udføres som et tværfagligt forløb mellem dansk og historie, hvor en bestemt epoke/tid er udgangspunktet for skrivningen.

Anvend evt. flere terninger, hvis det giver mange stop i legen ved kun at have en terning at slå med.