Scor en 10´er

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne opdeles i fire hold med 5-6 elever pr. hold. Holdene spiller mod hinanden, så der kører to kampe sideløbende. For hvert hold gælder det om at opnå 10 afleveringer uden, at modstanderholdet får fat på bolden. Hvis bolden tabes eller erobres af det andet hold, startes der forfra med tællingen. Når et hold opnår 10 afleveringer, skal to elever gå ud til siden, trække et opgavekort og løse opgaven. De øvrige deltagere fortsætter med spillet. Så snart opgaven er løst af de to elever, skrives svaret ned, og de to elever indgår på holdet igen. Det gælder om, på aftalt tid, at få løst så mange opgaver som muligt. Hvilke elever, der går ud for at løse opgaverne, og i hvilken rækkefølge, er aftalt i forvejen så alle får arbejdet med opgaverne.
Hvis holdene har svært ved at opnå 10 afleveringer i streg, kan antallet justeres til fx fem afleveringer, og på den måde bliver opgaveløsningen kontinuerlig.

Opgaveeksempler

  • Hvad kan du sætte bag et udsagnsord når det bøjes i datid? -te/-ede, -ere/-est eller –et/-en? (eller ingenting)

  • Hvad ender udsagnsordene på i lang tillægsform? –ende, -ene eller –ne?

  • Hvor mange bøjningsformer har et navneord? 3, 4 eller 5?

  • Hvad kalder vi n-ord? Intetkøn, fælleskøn eller meget køn?

  • Hvad hedder ordet ”rar” i 3. grad? Rarere, rarest eller rart?

  • Hvilken endelse kommer bagpå et tillægsord, hvis det står foran ”bøger”? –n, -e eller –t?

Variationer

  • Diverse grammatikopgaver

  • Tegnsætningsopgaver

  • Opgaver om genrer/tekster