Stjerneøvelse med bevægelse og fagstof

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Læreren beslutter, om det skal være enkelt-par eller gruppeøvelser. Læreren kan lave spørgsmålene selv eller uddelegerer forberedelsen til eleverne. Ved sidstnævnte skal eleven selv hente spørgsmålsark QR koder (fra menuen til venstre) og formulere et spørgsmål inden for det udvalgte fagområde.
Ved timens start lægges QR-koder og spørgsmål ud i lommefliserne som poster, det hjælper eleverne også med.
I hver elevgruppe skal der være minimum én elev som kan scanne QR-koder.

Eleverne sendes i grupper ud og finder et spørgsmål og scanner QR-koder. Så vender man tilbage til læreren. Her modtager læreren bevægelsen og svaret. Det giver læreren mulighed for at få eleverne tilbage og aflevere ”svar” i et gradvist flow, så hun/han kan give feedback og sikre sig, at eleverne har forstået emne og opgaver.
Måden, man ”afleverer” bevægelsen på, er, at man laver den bevægelsesopgave, som man fik givet i den lille film bag opgavens QR-kode.
Læreren kan også vælge at grupperne "afleverer" svar og bevægelse til hinanden. 

Afhængig af opgavernes karakter og afstanden ud til posterne, som fx kan ligge placeret i en stjerne rundt om læreren – fx på gangarealer, ude, etager oppe eller nede, så kan eleverne nå 5-10 opgaver på en dobbelt lektion.
Øvelsen kan laves både ud og inde. Eksempelvis kan arena afspejle spørgsmålene. Hvis det omhandler fx. planteliv, kan det foregår midt i naturen. 

 

Variationer

Øvelsen kan benyttes i andre fag ved at udskifte de opgaver, der er på hvert af kortene med QR-koder.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Evaluer øvelsen ved at give en afsluttende opgave, som alle er med til at besvare – eller gennemgå opgaverne på klassen.

Tegn på læring kan være:
Eleverne har overblik over fagets emner og har styr på de overordnede temaer inden for hvert emne.
Bevægelsen fungerer samtidig som samarbejdsøvelse og ikke nødvendigvis med relation til fagstoffet.