Stop tyven

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

 

Eleverne inddeles i par. Hvert par får udleveret et A4 ark og en lille seddel i farve. Eleverne deler A4 arket i 6 lige store felter. Hvert hjørne af feltet nummereres med et tal mellem 1 og 6.

Hvert par har fået ”stjålet” én ting fra deres hjem. Parret skriver på deres lille farvede seddel, hvilken ting, de har fået stjålet. Denne ting skrives i et af de seks felter på A4-arket, mens de fem øvrige felter udfyldes med ting, som ikke er blevet stjålet.

Det er de andre pars opgave at gætte hvilken ting, der er blevet stålet.  Fire til fem par går sammen og fordeler sig parvis i en (landsby-)cirkel.  Parvis skal eleverne nu løbe rundt som kriminalinspektører og skiftevis besøge de andre hjem. Når ”kriminalinspektørerne” kommer frem, skal parret beskrive en af tingene, som tyven ikke har stjålet uden at nævne navnet på tingen.

Der er fire runder i alt. Den endelige løsning noteres ned på et stykke papir og offentliggøres til sidst mundtligt. Vinderne er det par, der har flest rigtige.

Variationer

Kan udføres i sprogfag.
Der kan laves en regel om, at kriminalinspektørerne maksimum må stille 5 spørgsmål. 

Denne øvelse er indsendt af Poul Wind