Ta´en runde

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Alle elever stiller sig i en cirkel. Pladserne kan markeres med en kegle eller en ærtepose. Eleverne får tildelt en ordklasse: navneord, tillægsord eller udsagnsord. Læreren er placeret i midten og siger en sætning, hvor et af ordene gentages. F.eks. ”Hunden spiste et kødben – kødben”. Hvis det er et navneord, der gentages, skal alle, der har fået ordklassen navneord, løbe en omgang rundt om cirklen i urets retning. Man konkurrerer med de andre, der har fået samme ordklasse, og det gælder om at komme først tilbage til sin plads.

Variationer

Udvid med flere ordklasser.

Endelserne -ene/-ende: Eleverne får tildelt enten endelsen –ene eller –ende. Læreren siger en sætning og gentager et ord, og eleven skal høre om ordet ender på -ene eller -ende.

Ordklassernes bøjninger: f.eks. tillægsord: Eleverne tildeles 1., 2. eller 3. grad eller navneord: Eleverne tildeles ental - bestemt eller ubestemt eller flertal - bestemt eller ubestemt.

Grundled, udsagnsled, genstandsled: Læreren siger en sætning, hvor et led gentages.

Helsætninger/ledsætninger: Læreren siger f.eks.: ”Pigen fortæller, at hun har været ude for en sjov oplevelse – Pigen fortæller”. Alle elever som har fået tildelt helsætning, løber en omgang.

Få evt. eleverne til at skrive sætningerne selv, som så læses op. Læreren vælger selv hvilken ordklasse, der skal løbe.

Lad eleverne læse sætningen op og vælge hvilken ordklasse,der skal løbe.