Bevægelse i frikvarteret

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Optimalt set er bevægelse i frikvarteret lystbetonet og iscenesat af eleverne selv. Denne form for bevægelse eller fri leg er den bedste pause for alle. Næstbedst er leg og bevægelse igangsat af lærere, pædagoger, praktikanter eller større elever.

Her følger en række ideer, som kan tilpasses skolens frikvarterskultur, frikvarterernes varighed og skolens udeområder. Udgangspunktet er, at eleverne skal udenfor i frikvartererne.

Først og fremmest er det en rigtig god ide at lave en slags bod, hvor elever på alle klassetrin kan låne redskaber som hulahopringe, kridt, bolde, bats, kegler, vikingespil, kæmpe-mikado, kængurustylter osv. Boden kan styres meget simpelt ved hjælp af to til tre store elever, der har vagt hvert frikvarter.

Når en elev vil låne en ting, noterer vedkommende navn, klasse og det udlånte. Det udlånte afleveres umiddelbart før frikvarteret ender, og eleven stryges fra listen. Boden kan styres fra et depotrum eller fra nogle store opbevaringskasser, eventuelt med en hængelås, umiddelbart i nærheden af skolegården eller udeområderne.

Organiseret leg i frikvartererne

Hvis skolen har en legepatrulje, er det oplagt at sætte legepatruljen i gang. Det kan også være gårdvagten, der igangsætter en række lege, som eleverne så selv kan lege uden øvrig voksenindblanding.

Lege fra timerne

Eleverne motiveres til selv at igangsætte lege og øvelser, som de allerede har leget i timerne i forbindelse med Sæt Skolen i Bevægelse! Eksempelvis er Halli Hallo og Hoppetabeller skolegårdslege, som eleverne sagtens selv kan organisere. Mange lege fra idrætsundervisningen kan også med små ændringer overføres til skolegården. Hjælp eleverne med at få øje på disse muligheder.

Temadage

Lav et tema for dagens leg. Det kan f.eks. være gemmedag, hvor der organiseres gemmelege, fangedag med fangelege, bolddag med boldlege, hjuldag, hvor eleverne gerne må cykle, køre på løbehjul, skateboard osv. i skolegården, konkurrencedag med sjove konkurrencer (hvor længe kan du stå på et ben med lukkede øjne, hvor mange bolde kan du få i en basketballkurv på et minut osv.).