Vend et land

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Læreren forbereder vendespilsbrikker, der passer sammen to og to. Ordene og symbolerne på brikkerne kan varieres efter det tema, der arbejdes med i klassen. Hvis der arbejdes med lande, kan den ene brik i et sæt have landets navn, mens den tilhørende brik har landets flag, hovedstad eller en anden oplysning om landet. Øvelsen kan med fordel udføres i mindre grupper. I så fald skal der være flere eksemplarer af brikkerne - eller flere spil med forskellige temaer.

Øvelsen spilles som almindeligt vendespil, hvor hver elev skiftes til at vende to brikker. Hvis eleven vender to brikker, der passer sammen, får vedkommende et "stik" og må tage de to brikker. Spillet slutter når alle stik er taget. Vinderen er den elev med flest stik.

Variationer

Øvelsen kan bruges i en lang række fag og er specielt god i situationer, hvor læreren ønsker at træne noget, der skal læres udenad.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

En aktiv evalueringsøvelse kunne være en efterfølgende fangeleg. Inddel elverne i to gruppe - f.eks. landenavne og hovedstæder - og lad landene fange deres hovedstæder.  Her er der væld af variationsmuligheder. Der kan udnævnes et færre antal fangere (lande), der efter at have fanget den rigtige hovedstad, bliver tildelt et nyt land af læreren, og så går den vilde jagt igen. Som tillægsøvelse kunne man indføre, at landene skal markeres på et verdenskort, når et land er "parret" rigtigt med sin hovedstad.