Lokalhistorisk bytur

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Læreren giver et lokalhistorisk rids over den by, skolen ligger i. Der er historie i selv et villakvarter. Tænk evt. på begreber som kolonihaver, jernbanen, udstykninger og socialt boligbyggeri.

Eleverne sendes ud i byen for at fotografere forskellige eksempler på, at tidsperioderne har påvirket byens billede, eventuelt sammen i par. Eleverne kan bevæge sig rundt på cykel eller til fods. Hver elev eller gruppe skal kun tage ét fotografi. Tilbage på skolen lægges alle billederne ind i et fælles dokument. Herefter kan kan klassen opstille en kronologisk tidslinje over fotografiernes motiver, og derefter kan I udfærdige et dokument, hvor stederne, der er fotograferet, lægges ind på et kort over byen. Der lægges så en rute, som I kan følge for at nå rundt til alle stederne.

Hver elev forbereder et lille oplæg om det motiv og den tidsperiode, de har fotograferet. Her kan internettet, historiebøger, leksika mv. bruges. Dernæst skal alle sammen begive jer ud for at se på de lokalhistoriske motiver. Det kan igen være til fods eller på cykel. Hver gang i kommer til et "fotografi" skal "fotografen" fremlægge sit lille oplæg om det, der er fotograferet. Læreren kan så supplere og sætte det i et større perspektiv.

Øvelsen foretages over to til tre historielektioner inklusiv hjemmearbejde.

 

Variationer

Læreren tager fotografierne af lokaliteterne og tager blot eleverne med rundt på en lokalhistorisk vandring eller cykeltur.