OL i historie

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Del klassen op i grupper af tre til fire elever. Lad hver gruppe vælge en olympisk idrætsgren, som er mulig at dyrke på skolen, eventuelt i tilpasset form. Eleverne sætter sig nu grundigt ind i idrætsgrenen via hjemmesiden www.ol-studiet.dk. De skal lave en præsentation af idrætsgrenen og sætte den i et historisk perspektiv, også gerne i forhold til den tidsalder, den er udsprunget af. Eleverne kan fx lægge perspektivet på de samfundsklasser, der i begyndelsen dyrkede den valgte idrætsgren. De kan også undersøge, om vi har nogle danske personligheder, der har dyrket denne idrætsgren ved OL.

Eleverne undersøger den teknologiske udvikling af idrætsgrenen. Hvordan er resultaterne f.eks. blevet forbedret, hvad var verdensrekorden i 1955, og hvad er den nu, hvilke materialer er kommet frem, som har fremmet præstationerne - eksempelvis var et cykelhjul før i tiden lavet af jern, siden kom aluminium og endelig kulfiber, som mange hjul er lavet af i dag.

Når grupperne har brugt det afsatte antal lektioner, udfører klassen OL i historie. Hver gruppe fremlægger deres idrætsgren, og alle prøver derefter idrætsgrenen. I de grupper, der har valgt en idrætsgren, hvor der er rekorder, kan I eventuelt prøve at tage tid på jer selv, f.eks. ved 100-meter løb.

 

Variationer

Hvis forløbet ikke kan fylde så meget rent tidsmæssigt, kan øvelsen udføres, så grupperne i stedet for en præsentation fremstille spørgsmål til en OL-tipskupon om alle idrætsgrene. Eleverne præsenterer så blot idrætsgrenen kort, de prøver idrætsgrenen, og som afslutning på hele forløbet løse alle den samlede tipskuponen som hjemmearbejde. TIpskuponen fungerer som en slags "eksamen" og opsamling af forløbet.