Brøkstafet

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Læreren skriver på 5x8 klodser (otte forskellige brøker i hver sæt af fem klodser). Skriv brøkerne til hvert sæt klodser med hver sin farve, så du hurtigt kan sortere dem. Du kan også bruge laminerede A4 ark i fem forskellige farver. Klodserne har dog den fordel, at de kan bruges udenfor hele året rundt uanset vejret!
Lav evt. klodserne i tværfagligt samarbejde med sløjdlæreren og klassen.

Klassen deles i fem grupper. Klodserne lægges ca. 25 meter fra en startlinje. Alle klodser lægges med bagsiden opad. En elev fra hvert hold løber på samme tid ud og vender en klods. Hvis klodsen er skrevet med holdets farve fx grøn, tages den med tilbage i gruppen. Hvis holdet ikke vender en klods med holdets farve, så løbes tilbage til gruppen uden klods. Næste deltager løber ud og vender og henter en klods. Når gruppen har fået sine otte klodser skal de lægges i rigtig rækkefølge.

Klodserne fungerer som materiale til en lang række andre brøk- og gangeøvelser, som er beskrevet under ”Variation”

 

Variationer

Øvelsen kan også udføres som Bowling: 
Skriv gangestykker på den anden side af klodserne og stil dem op som bowlingkegler ca. 10 meter fra startlinien. Hver gruppe får en bold. Eleverne bowler efter klodserne. Hver elev har tre forsøg. Når de har væltet en eller flere klodser, regner de facit ud pr. klods og lægger dem sammen (kun de klodser, der vælter må regnes ud). Spillet fortsættes indtil en i gruppen  når 300 point. Skal spillet forsætte, kan man ved 300 point springe tilbage til 150 og regne videre derfra igen! Alle elever har papir og blyant til at notere regnestykker og holde regnskab med point.

Øvelsen kan også udføres som Regneartsbowling: 
De væltede klodsers tal lægges sammen, trækkes fra eller ganges. Klassen deles stadigvæk i fem hold og fordeles med god afstand i skolegården eller på et græs-areal. Husk en bold til hver gruppe. Stykkernes resultat kan noteres på asfalten med kridt.

Øvelsen kan også udføres som Fællesnævnerstafet:
Eleverne skal hente to klodser ad gangen, uanset farve, og eleverne skal finde fællesnævner for brøkerne.

Øvelsen kan også udføres som Gangestafet: 
Varier gangestykkerne i farvekoder og sværhedsgrad så alle kan være med. Gangestykkerne bruges også som stafet. Resultaterne hentes ind som med brøkstafetten og lægges i rækkefølge med det mindste facit først.

Øvelsen kan også udføres som Hentestafet:
Eleverne deles i hold på fem elever. Eleverne skal hente to klodser. Brug det hele tal på den klods, der hentes først og brøken på den klods, der hentes som nr. to. Eleverne skal gange de to tal med hinanden og notere stykkerne og resultaterne på papir.