Efterårsmatematik

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Med udgangspunkt i en tur i skov, park el. lign i skolens nærhed, arbejdes der med at indsamle data, som der foretages beregninger på.

Tag klassen med i skoven, inddel dem i grupper på tre og udstyr hver gruppe med blyant, papir og målebånd.

Hver gruppe skal opmåle flg.:

Et træ – gerne stort:

Omkredsen på et træs stamme, herudfra udregnes diameter, radius, areal af en skive af stammen samt rumfanget af 10 cm. af stammen (cylinder).
Eleverne tager cirkamål af træstammens højde (op til hvor trækronen begynder) og udregner, hvor mange brædder, der kan skæres ud af træet, når de skal være to cm tykke og fem cm brede.
Læreren kan selv stille flere træstamme-opgaver. Fx, hvor stor procentdel af stammen der er bark, hvis man kan måle barkens tykkelse.

En mindre busk med blade tilbage på (også god til mellemtrinet):

Tæl, hvor mange grene der er på busken.
Beregn, ud fra en enkelt gren og antal blade på grenen, hvor mange blade, der er i alt tilbage på træet.
Hvis løvfaldshastigheden er tre blade i minuttet, hvor længe går der så, før alle blade er faldet af denne busk.
Kig også på bladenes farve på en udvalgt gren. Hvor mange gule, brune, røde, orange eller grønne blade er der på den gren I vælger? Beregn hvor mange blade, der i alt er på busken af hver farve, jf. samlet antal af grene?

Til brug i klassen (også god til indskolingen med + og -):

Alle elever samler en pose med blade og andet skovmateriale fx kastanjer/små kogler (små runde ting) og små grenstykker på ca. fem cm.
Nu kan der udføres regnestykker i grupperne. De udføres fx således 6 * 8 * ½ = 24: en bunke med fx 6 blade, en kastanje (gangetegn) en bunke med 8 blade, en kastanje (gange) og en brøk med et blad øverst, en gren i midten og to blade nederst (½), et lighedstegn (to små grene over hinanden).
Regnestykkerne udføres forskellige steder på gulvet i klassen og grupperne roterer nu rundt til hinandens stykker. Hvert stykkes resultat skal bevæges, fx med maverulninger, englehop, skihop, armsving osv. Lav evt. en regel om, at de kun må lave regnestykker der max giver 30 – og gerne med flere led af plus, gange, minus og med brøker.
Eleverne skriver evt. stykkerne inkl. resultater ned og I gennemgår alle resultater på klassen.

Gennemgå også træ og busk-opgaverne fælles.

 

Variationer

Regneopgaverne kan gøres nemmere, så også mellemtrinet eller indskolingen kan udføre denne øvelse, evt. i samarbejde med natur/teknik eller biologi.

Læs mere om skoven i november her (Skoven i skolen)