Fortæl, hvem jeg er?

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Læreren deler kort og klemmer ud, og eleverne hjælper hinanden med at sætte kortene fast på ryggen med klemmerne. Eleverne må ikke kende deres egne kort.
Hvis der arbejdes med selvvalgt emne, skriver eleverne hver især et begreb på et kort og sætter det på en klassekammerats ryg.

Der udpeges tre områder i klassen.
1. Et mingle-område, hvor man mødes og fortæller hinanden om begreberne på makkers ryg, her skal der være god plads til bevægelse.
2. Et område ved en tavle, hvor man sætter post-its med selve begrebet op samt en beskrivelse.
3. Et område ved en anden tavle, hvor man skriver eller sætter post-its op, hvor begrebet er anvendt i en sætning eller et regneeksempel.

Læreren sætter øvelsen i gang og er ved tavlen til at guide.
Læreren deler nye kort ud, når et par er færdigt med at forklare og gætte. Her har man som lærer mulighed for at differentiere, så elever får begreber, der passer til deres niveau.

Eleverne mødes i par og skal forklare hinanden om den anden har på ryggen. Eleverne skal gætte hvilket begreb de selv har på ryggen, udfra den andens forklaring. Man kan lave regler for, hvordan og hvor meget, der må spørges ind.

Når begge har gættet begreberne, laves der to post-its pr. begreb. Et, der består af begrebet og en kort forklaring skriftligt eller tegnet. Og en, hvor der er et eksempel på begrebet anvendt. Parret hjælper hinanden og sætter post-its op på de to tavler.

Når man er færdig, får begge et nyt begreb på ryggen og myldrer rundt midt i lokalet blandt andre, der er klar til at få en ny makker. Måden, man finder en ny makker på, er, ved at give signal om, at man er klar til at få en ny makker. Signalet kan være svingebevægelser. Eks: sprællemand, armstrækkere, squats, møllesving osv. Makker kommer og spejler bevægelsen fem gange, og så må man begynde og spørge/gætte.
Husk at få eleverne til at fokusere på at lave bevægelserne tydeligt og energisk, indtil makker er fundet. 

Variationer

Øvelsen kan bruges i fx dansk, biologi og idræt. Brug det blanke felt på multikortene eller kategorierne ”danskfaglige begreber” eller ”kropsdele”.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

At eleverne kan forklare den andens ordklasse så godt, at det bliver gættet.  
Beskrivelserne og sætningerne på de to tavler gennemgås med klassen, eller man deler post-its ud og får andre par til at læse og tjekke svar.