Frugtsalat

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne sidder på hver deres stol i en rundkreds. Der er en stol færre end elevantallet og en elev stiller sig midt i kredsen. Eleverne får hver et tal, som de skal huske. Eleven i midten siger et vilkårligt tal. Alle de elever hvis tal går op i det sagte tal, skal rejse sig og finde en ny, tom plads. Eleven i midten skal også prøve at nå at finde en tom stol. Den person, der ikke når at få en stol, skal nu stå i midten og vælge det næste tal. 

Variationer

  • Læreren kan sætte en grænse for størrelsen af tallet som nævnes af eleven i midten.

  • Eleverne får mulighed for at øve på deres tabel inden legen eller evt. have en lommeregner på sig.

  • Øvelsen kan udføres uden stole, hvor eleverne i stedet står bag en kegle eller på en tæppeflise

  • For at sikre, at eleverne kommer til at løbe ofte, får eleverne udelukkende tal fra 3-6 og eleven i midten må kun nævne tal fra 9-24.

  • Tallene som nævnes af eleven i midten, skal eleverne huske og evt. skrive ned. Hvis eleven som står i midten siger: ”Er lig med’, skal alle elever rejse sig og løbe en tur rundt om stole-cirklen, hvorefter summen af de tal som er blevet sagt, skrives på tavlen af hver elev. Herefter finder de en ny plads.

  • I stedet for at løbe en runde, kan ruten gøres længere (f.eks. ud til et fodboldmål og tilbage igen).

  • Bevægelsesmønsteret kan ændres, således at eleverne skal kravle, hinke, hoppe osv.

  • Eleverne kan få lov til at sidde med et stykke papir og notere tallene eller evt. have en lommeregner på sig.