Levende koordinatsystem

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

 

Der tegnes en x-akse (vandret) og en y-akse (lodret) på jorden med et kridt. Alle eleverne får et punkt på enten x-aksen eller y-aksen. De stiller sig på det punkt, de har fået.
Der er en levende brik (en elev) som kan stille sig på forskellige punkter inde i koordinatsystemet. Hvis den levende brik eksempelvis rykker over på punktet 3,4, skal den elev, som står på punktet 3 på x-aksen og den person som står på tallet 4 på y-aksen sige ”3,4”.
Den levende brik skal bevæge sig til punkter således, at det danner en geometrisk figur. De andre elever gætter, hvilken figur det er.

 

Variationer

Øvelsen kan udføres ved at når eleverne siger deres punkt, udfører de samtidig en bevægelse. Eksempelvis hvis den levende brik rykker over på punktet 3,4, så siger eleven på x-aksen ”tre” samtidig med, at han/hun eksempelvis udfører tre sprællemænd. Personen på y-aksen siger ”fire” og udfører fire sprællemænd.

Øvelsen kan udføres ved at den levende brik skal hoppe med samlede ben eller på et ben fra punkt til punkt.

Øvelsen kan udføres ved at der hænger sedler med et koordinatsystem rundt omkring, hvor der er indtegnet et eller flere punkter. Eleverne inddeles i hold og skal løbe rundt til koordinatsystemerne og huske punkternes placering. De løber tilbage til deres base, hvor der sidder en person, som tegner punkterne ind i koordinatsystemet. Vinderen er det hold, som først finder det antal punkter, som læreren på forhånd har angivet.


Øvelsen er udviklet af Herskindskolen