Matematik-stomp

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Matematik

Hvert instrument har sin egen rytme. Alle rytmer er i 4/4 takt. Der tælles altså til fire hele tiden på følgende måde: /Et og / To og / Tre og / Fire og /

Tønden
Eleven med tønden spiller en rytme, hvor eleven slår på tønden på et og på tre: / Slå / Pause / Slå / Pause /

Hammer
Eleven med hammeren slår på sømmet på to og på fire: / Pause / Slå / Pause / Slå /

Sandpapir

Eleverne med sandpapiret spiller deres rytme på tre og på fire. På disse slag gnider de to stykker sandpapir mod hinanden: / Pause / Pause / Gnid gnid / Gnid gnid /

Sækken

Eleverne med de sorte sække river i sækken på slagene tre og fire: / Pause / Pause / Riv / Riv /

Saven

Eleven (eventuelt flere) med saven saver i brættet på slagene et, to og tre: / Sav / Sav / Sav / Pause /

Filen

Eleven (eventuelt flere) med fil filer på slagene tre og fire: / Pause / Pause / Fil fil / Fil fil /

Skruetrækkeren

Eleven med skrutrækkeren slår på fejebakken på slaget fire: / Pause / Pause / Pause / Slå slå /

Læreren tæller "et, to, tre, fire" højt for at sætte rytmerne i gang. Når eleverne har spillet 16 takter, er der ophold på slaget fire. På slaget et og tre råber alle eleverne så en tabel, som er aftalt på forhånd. Der klappes imellem tallene, altså på slagene to og fire.

Når tabellen er færdig, tæller læreren til fire, og rytmen sættes i gang igen. Fortsæt i endnu 16 takter, og råb så en ny tabel.

 

Variationer

Når alle tabellerne fra 1 til 10 er gennemgået, kan eleverne begynde at arbejde med sætninger. Eleverne kan i opholdet råbe " minus gange minus giver plus", med klap på slagene / fire og /. Eleverne kan også råbe remsen " Når man plusser to brøker, skal man have fælles nævner". Remsen nævnes fire gange, og rytmerne sættes i gang igen på slaget et.

Rytmen kan skiftes undervejs, så stompen kommer til at ligne opbygningen af et musiknummer med vers og omkvæd.