Omvendt yatzy

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne deles op i mindre grupper.

Grupperne slår på skift med bevægelsesterningen. De skal ende med at have slået henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5 og 6 før de er færdige. De skal derefter selv formulere og herefter udregne en matematisk opgave ud fra den bevægelsesform, terningen viser. Opgaverne kunne fx være:

Krabbegang: Hvor meget vægt bærer hvert ben/arm af elevens samlede vægt?
Hvad er arealet af den rektangel, kroppen danner?

Kæmpeskridt: Hvilke typer figurer kan man danne med lige lange skridt? Gå og tegn figuren. Hvordan beregnes areal, omkreds og evt. massefylden af denne? (Rektangel/trekant/femkant)

Drible: Hvad er arealet af de forskellige bolde, der dribles med? Hvilken bold kan man drible flest gange med på et min. (statistik)?

Hver gruppe skal kun igennem hver opgave én gang, så hvis de slår det samme flere gange, skal de i stedet udføre den pågældende bevægelsesform en given afstand, fx 15 m og tilbage igen og så slå igen.

Grupperne skal præsentere deres opgaver for resten af klassen, hvor klassekammeraterne skal prøve at løse opgaven.
God at lave udendørs.

Variationer

Øvelsen kan også anvendes på mindre klassetrin. Eleverne sætter selv rammen for niveauet eller læreren opfinder opgaverne på forhånd, og grupperne slår med terningen og løser opgaverne efterhånden.