Partibold

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

 

Inddel klassen i grupper med ca. otte personer i hver gruppe (jo færre elever på hvert hold, jo højere aktivitetsniveau).
1-2 personer udvælges til at være i midten som bolderobrere. De skal forsøge at erobre bolden fra de andre elever. Det gælder for eleverne om at bevare bolden i længst mulig tid. Bolderobrerne skal enten erobre bolden eller blot røre personen, som har bolden. Når dette sker, bytter de to roller. Der spilles med én bold.
Eleverne skal hele tiden gøre sig spilbare. Der må ikke tages skridt med bolden. Eleverne skal forsøge at aflevere bolden til hinanden uden at bolderobrerne får fat i bolden.

Læreren har inden øvelsens begyndelse fastlagt en tabel f.eks. 4-tabellen.  Eleverne afleverer til hinanden samtidig med, at de siger det næste tal i tabellen. Dvs. at eleven med bolden afleverer til en anden elev og siger: ”4”. Dernæst afleverer denne elev bolden til en ny elev og siger: ”8” osv. Hvis ene elev siger forkert eller ikke kan næste tal i tabellen, skal han/hun ind i midten. Derudover kan de komme ind i midten, hvis de kaster en bold, som bliver erobret. Bolden er blevet erobret, hvis en af bolderobrerne rører bolden.

Variationer

  • Banens størrelse kan gøres større eller mindre.

  • Eleverne afleverer bolden til hinanden og siger tallene i deres almindelig rækkefølge (1,2,3,4,5 osv.) Hvis eleven modtager bolden, når tallet indgår i en udvalgt tabel, skal han/hun i stedet for tallet sige: ”Bum”.

  • Eleverne inddeles i to hold, som skal spille mod hinanden. Holdene skal forsøge at erobre bolden fra hinanden. Holdet som erobrer bolden, får bolden. Bolden er erobret, når en elev har bolden i hænderne. Eleverne må ikke slå bolden ud af hænderne på modstanderen. De scorer et point, når holdet har lavet 10 afleveringer til hinanden. Når et hold har scoret et point, får det andet hold lov til at starte med bolden. Hvis modstanderen rører bolden uden at erobre den, skal de starte forfra med tællingerne. Vinderen er det hold, der har flest point, når spillet slutter.