Positionssystem kædefangeleg

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Kommaerne er kædefangere, dvs. at de skal fange de andre. Bliver en elev fanget, bliver eleven selv en del af den givne kæde og holder sin kædefanger i hånden. Den hånd kædefangeren fanger med afgør, hvad side det nye ekstra led i keden skal kobles på. Når alle er fanget, stiller kæderne sig op, så de kan se hinanden, fx i en femkant (fem kæder) hvis der er fem kommaer der har fanget. Alle tager deres kort op af bukselommen og sammen finder man ud af hvilket tal hver kæde repræsenterer. Kommaet må ikke bytte plads. Man kan fx lægge sine tal foran sig, hvis man er i en hal, eller skrive tallene på asfalten med kridt hvis man er ude.

Nu arbejder kæderne med de tal der er fremkommet: Bed eleverne om at udpege, hvilken kæde der har det største tal.Få alle elever der står på fx tiendedelenes plads til at hoppe.
Bed eleverne om at svare på hvor mange hundrededele der er. Bed to tal om plusse, så de sammen finder facit. – Her kan man tage notepapir til rådighed. – Eller hvis I er i en skolegård kan man skrive de to tal op under hinanden på asfalten med kridt. Sæt selve kædefangelegen i gang igen og nu gælder om for kommaerne at fange det det største tal – eller det mindste tal! 

Variationer

Variation: Anvend fremmedord i dansk, hvor det gælder om at sætte ord sammen.
Fang ”tegnsætning” hvor et komma skal fange et udsagnsord, grundled, genstandsled, hensynsled.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Tegn på læring ses når eleverne forstår og anvender tallenes værdi ift. placeringen af kommaet. - Og når kommaet opnår forståelse for at der kan være strategi i at fange med venste eller højre hånd, afhængig af om der skal fanges et højt eller lavt tal.