Slangeløb

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne inddeles i hold på ca. fem elever. Hvert hold står bag en kegle. Ca. 10 meter fremme står en anden kegle, hvor der placeres kort med procenter under. Kortene lægges med bagsiden opad. Første elev på hvert hold løber ud og runder holdets kegle og tager et kort og løber tilbage med dette. Næste elev i rækken "hæfter" sig på (tager første elev i hånden), og de løber sammen ud og runder keglen, hvor den bagerste elev nu tager et kort. De løber tilbage med kortet og "hæfter" en ny makker på kæden. Dette fortsættes indtil eleverne får samlet kort som giver 100% tilsammen eller derover. Når eleverne har nået 100% eller derover, begynder de at sætte personer af. Dvs. at den første person (som har løbet i længst tid) må slippe kæden. Herefter løber kæden en runde mere og næste person sættes af osv. Vinderen er det hold, der først får sat alle sine elever af.

Variationer

Øvelsen kan også udføres ved:

  • At bruge almindelige tal i stedet for brøker, decimaler og procenter. Eksempelvis gælder det om først at få summen 50.

  • At ved keglen, som er placeret 10 meter fremme, ligger der kort, hvor der står et tal samt et regnetegn. Når alle elever er løbet, har fået et kort og er blevet hæftet af kæden igen, skal de ud fra kortene danne en rækkefølge, som giver det højeste resultat. Vinderen er det hold, der har det højeste resultat. Det hold, der bliver først færdig med løbedelen må lægge fem point til deres resultat. Holdet der kom på 2. pladsen i løbedelen må lægge fire point til deres resultat. Holdet som kommer på 3. pladsen må lægge tre point til osv. 

  • At aktiviteten bruges i sprogfag. Eleverne henter ord, og når de har hentet alle ordene, skal de danne en sætning med alle holdets ord.