Dur og mol

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Øvelsen kræver et lokale eller udendørsareal med plads til at løbe frem og tilbage. Arealet afgrænses i en firkant med fire sider, som repræsenterer henholdsvis dur, mol og højere tone og lavere tone. I midten af arealet står eleverne. Læreren (af)spiller enten et klip i dur, mol eller to toner, der enten falder eller stiger. Eleverne lytter efter, om stykket er dur, mol, højere tone eller lavere tone og herefter løber de til den side af øvelsesarealet, der repræsenterer svaret. Derefter afspilles endnu et lydklip, hvorefter eleverne igen løber til den rigtige side.

Variationer

For at forenkle øvelsen - ellers hvis der er begrænset plads til rådighed, kan man nøjes med at arbejde med ét modsætningspar, altså enten dur/mol eller højere/lavere tone. Øvelsen kan også udføres som en konkurrence, hvor den elev, der senest løber til den rigtige side - eller løber til den forkerte side - går ud af øvelsen. Konkurrencen fortsætter, til der står én vinder tilbage.