Fordøjelseshistorie

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Som afslutning på et emne om fordøjelsen eller repetition af, hvordan fordøjelsen virker, laves denne bevægelseshistorie med klassen. Læreren læser brevet, som står længere nede, højt eller fortæller med egne ord, hvordan en burger fordøjes. Det, som er anført i kursiv, er bevægelser, som klassen laver undervejs.
Øvelsen kræver lidt plads fx et gangareal, en aula, en hal eller en græsplæne.

 

Hej 4. b.

I er nu en lækker kyllingeburger, som skal på en rejse gennem ”Sigurds” fordøjelsessystem. Burgeren bevæger sig ind gennem munden og bliver med det samme hvirvlet rundt. Den bliver blandet med spyt og enzymer, som spalter kulhydrat.
Alle snurrer rundt om sig selv 3-5 gange.

Sigurd tygger med sine tænder, så burgeren bliver findelt.
Alle ryster hænder og fødder skiftevis og står med god afstand til hinanden.

Så synker Sigurd, og burgeren bevæger sig ned gennem halsen.
Alle går krabbegang fra den ene ende af lokalet/græsplænen til den anden. Hvis man er i en gymnastiksal, kan eleverne lave kolbøtter ned ad en madras.

Nede i mavesækken opbevares den mad, vi spiser.
Alle klapper sig selv på arme og ben og klapper sidemanden på arme og ben.

Mavesaft og mad bliver blandet, og fordøjelsen af protein og fedt starter.
Dem, der vil være proteiner, stiller sig som bukke. Dem, der vil være fedt, stiller sig med spredte ben. Dem, der vil være mavesaft (enzymer), hopper over/under.

Så skal den halvt fordøjede burger videre ned i tarmene og forbi tyndtarmen, hvor næring og fedtopløselige vitaminer presses ud gennem tarmvæggen. Forskellige stoffer hjælper med fordøjelsen, bl.a. galde og væske fra bugspytkirtlen.
Stå sammen to og to og pres jer mod hinanden med begge hænder foran jer.

Så skal den ned forbi blindtarmen, hvis man stadigvæk har den.
Alle, der stadigvæk har deres blindtarm, laver høje knæløftninger med lukkede øjne. Dem, der ikke har blindtarm, laver sprællemand.

I tyktarmen, som vi kommer til nu, forsvinder en masse væske fra maden, og en bakterieflora nedbyder resterne af kulhydrat, protein og fedt via gæring. Restproduktet er det, vi kender som afføring, og det bliver presset sammen og skubbet ned mod endetarmen.
Stil jer sammen i grupper af fem elever. De fire danner en lille firkant, og den femte står i midten og bliver puffet blidt rundt. Alle får lov at prøve.

Nu er burgeren en pølse, som ender turen i toilettet.
Stil jer sammen i grupper af fem elever. Stå på række foroverbøjet med højre arm gennem egne ben og tag fat i sidekammeratens venstre arm og så fremdeles. Bagerste elev lægger sig ned, og de andre går baglæns henover, og den næste lægger sig også ned osv. I skal gøre alt dette UDEN at slippe hinandens hænder.

Variationer

Der kan laves bevægelseshisorier om mange forskellige processer fra naturfagene, fx proteinsyntesen, en puppes udvikling til en sommerfugl, evolutionen osv.

Få eleverne til at være med til at sætte bevægelser på.

Prøv den evt. sammen med parallelklassen.