Klimazoneleg

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

 

Hver elev får en farve, der svarer til klimazonernes farve på et kort: Blå: Polar - Grøn: Tempereret - Gul: Subtropisk - Rød: Tropisk. Der skal være flere af hver.

Stolene eller markeringer placeres i en rundkreds. Hver elev har en stol.
Læreren siger så f.eks: Aldrig over 10 grader  - så er det alle polarklima-eleverne (blå) der skal finde en ny plads. Sådan fortsættes øvelsen med forskellige grader. Hvis der bliver sagt  "klimaforandringer", så skal alle op og finde en ny plads.

 

Variationer

I starten kan læreren sige de forskllige klimazoner, indtil navnene er på plads.

Øvelsen udføres med en stol for lidt, så der hele tiden er en elev, der ikke får en plads og dermed skal være den, der siger en klimazone. Når, der byttes plads skal eleven så selv forsøge at få sig en stol. Og dermed er der en ny, der må vælge en klimazone. På den måde fjernes dog lidt fokus fra læringen af klimazoner og der bliver også fokus på at få sig en plads hurtigt.

Øvelsen kan gøres sværere og lettere afhængig af niveau. Eller man kan sig lande, der ligger i forskellige klimazoner eller vælge helt andre kategorier.

  • Dansk 0.kl: Eleverne tildeles et spillekort der har det antal der passer til antallet af bogstaver i børnene navne fx. Mads=4. Der står en i midten og trækker et eller flere kort og de elever der har antallet i deres navn byttet plads.
  • Matematik 0 kl.: Brug geometriske former
  • Musik 0. kl: Den originale frugtsalatleg tilføjes et lille orkester. Orkestret styrer legen. Orkesteret består af tromme, triangel, xylofon, maraca. Børnene vælger et instrument og når det instrument der er lyder, skal de bytte plads. Lyder to instrumenter skal de bytte plads, lyder tre instrumenter skal de bytte plads og hvis hele orkesteret spiller , bytter alle plads.
  • Dansk 0. kl: Alle eleverne får et billede kort og der  er en der har rimekortene. Der bliver læst et rimekort op og dem der kan rime på kortet, bytter plads. Ved RIMESTAFET bytter alle plads
  • Matematik 9. kl: Klassen arbejder med <,>,=. De inddeles i tre grupper og stilles i en rundkreds. Regnestykkerne skrives på tavlen og så skal eleverne ud fra regnestykket rejse sig og bytte plads
  • Geografi 9. kl: Arbejder med lande og verdensdele. Læreren siger et land fra en af de tre udleverede verdensdele.
  • Historie 7. kl: Eleverne tildeles hver deres fagord fra emnet i historiebogen
  • Fysik/kemi 9. klasse: Eleverne fik grundstof forkortelser og eleven i midten fik navnet fx. Fe og jern. De som har en seddel med Fe på bytter plads når der bliver sagt jern.
  • Dansk: Der arbejde med fx Ronja Røverdatter. Alle personernes navne i historierne tildeles eleverne og bytter plads når deres navn nævnes. Når der siges "Ronja Røverdatter" bytter alle plads

Denne øvelse er inspireret af legen "Frugtsalat" og indsendt af Charlotte Ellegaard.