Würfelspiel und Wörterchaos

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Øvelsen stilles op, således at ordene ligger spredt ud på gulvet i midten af rummet.

Klassen deles i grupper med fire elever i hver gruppe. Grupperne står ude ved væggene, pånær en fra hver gruppe, som står inde ved ordkortene. Hver gruppe har en terning og et skema til at skrive ordene ind i.

Eleverne slår med terningen, inden de løber ind til holdmakkeren ved ordene på gulvet.

Terningens øjne viser, hvilket ord de to makkere skal finde, og hvordan man evt. skal formidle det til holdkammeraterne:

1’er: hent et tysk substantiv/navneord, og aflever det til holdet.
2’er: hent et dansk substantiv/navneord, og aflever det til holdet.
3’er: hent et tysk verbum/udsagnsord, og vis det med kroppen. Holdet skal gætte det, før næste person slår og henter.
4’er: hent et dansk verbum/udsagnsord, og vis det med kroppen. Holdet skal gætte det, før næste person slår og henter.
5’er: hent et tysk adjektiv/tillægsord. Holdet skal gætte det, før næste person slår og henter.
6’er: hent et dansk adjektiv/tillægsord. Holdet skal gætte det, før næste person slår og henter.

Når de parrene har fundet et ord sammen fra den ordklasse, som terningens øjne viser, tages det valgte ord med tilbage til gruppen af den person, der stod inde ved kortene. Gruppen skriver ordet i skemaet og bringes ind på midten igen af en ny person fra holdet. Her findes et nyt kort, som personen i midten tager med tilbage og så fremdeles.

Øvelsen er slut, når hele skemaet er fyldt. Holdet med flest ord placeret rigtigt i ordklasserne har vundet.

Efterfølgende danner grupperne fem tyske sætninger med de ord, de har fundet. De skiftes efterfølgende til at læse deres sætninger højt for de andre grupper.

Øvelsen kan foregå i klasselokalet, i en gymnastiksal, på gangen eller i skolegården – der er ingen grænser, bortset fra at vejen hen til ordkortene skal være lige lang for alle elever.

 

 

Variationer

Hvis der er tid, kan du lægge lidt ekstra konkurrence og noget fagligt ind ved, at de sætninger, der til slut dannes, bruges; grupperne skal på skift løbe ind i midten og læse deres sætning op. De andre skal oversætte den. Den hurtigste gruppe får et point.

Hvis sætningen er god, men der dog ikke er nogle grupper, der kan gætte den, får gruppen, der har skrevet sætningen, pointet. På den måde sluttes øvelsen af med et konkurrenceelement. – Dette kan dog også udelades.

Kør øvelsen i andre sprogfag eller i dansk.

Her kan eleverne med fordel være med til at bestemme, hvad terningens sider skal betyde, og hvordan de skal kategoriseres.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Eleverne kan oversætte og forstå ordene samt klassificere dem.
Eleverne kan anvende ordene i sætninger og oversætte dem.

Variationen med en konkurrence til sidst, kan bruges som en form for evaluering. Vær dog opmærksom på, at det ikke er sikkert, at alle dine elever ”tænder” på at konkurrere.