Rundt om - over - under

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne stiller sig i en rundkreds. De skal kigge godt på hvem, de står ved siden af.

1. I første runde skal de hver især kigge rundt i kredsen og tænke på én af de andre i kredsen. Når underviseren giver signal, skal alle myldre ind midt i kredsen og løbe en gang rundt om den, de tænkte på, og tilbage på deres plads.

2. Nu kigger og tænker de på to nye. De myldrer igen ind i kredsen og løber først rundt om den første, de tænkte på, og kravler mellem benene på den anden, de tænkte på, og så tilbage på deres plads.

3. Nu kigger de på tre forskellige og husker rækkefølgen. Eleverne myldrer igen ind i midten og løber rundt om den første, de tænkte på, kravler mellem benene på den anden de tænkte på, og hopper over (får vedkommende til at bukke sig ned) den tredje, de tænkte på, og tilbage på deres plads.

Variationer

Med de mindste elever er det måske nok at vælge 1. og 2.

Find selv på andre ting, man skal gøre, fx armkrog en gang rundt, snurre personen en gang rundt om sig selv.

For at skabe ro efter denne øvelse, kan man bede eleverne gå til deres borde igen og lige notere på et papir, hvilke navne, de tænkte på, og evt. hvad de gjorde ved personen, under/over osv.

Hvis fx man laver aktiviteten i engelsk, kan øvelsen slutte med, at eleverne sætter sig og fortæller hinanden, hvem de fx hoppede over - på engelsk.

 

Download hele øvelsen som pdf her.