Lektion 21: Hop

Prøv Skolesports materialer
  • Få mere end 70 lege gratis

    Legene udfordrer børnene på deres motoriske færdigheder - ud fra en legende tilgang. Se alle legene med beskrivelser og film.

    Legekatalog
  • Nyhedsbrev og gratis materialer

    Nyhedsbrevet kommer ca. fire gange årligt og indeholder generelle informationer og nyheder. Modtag gratis materialer fra Skolesport MOTORIK, ekstramateriale til Junioridrætslederuddannelsen og "Jorden Rundt med Skolesport"

    Tilmeld dig Skolesports nyhedsbrev Gratis materialer
  • Kurser og udstyr til Skolesport

    Du kan komme på kursus i Skolesport MOTORIK og Junioridrætslederuddannelsen. Du kan også købe merchandise og godt Skolesports-udstyr i Dansk Skoleidræts webshop.

    Webshop

Udfordring 1: Kaffen er varm

Del børnene i mindre grupper af 5-7 børn.

Et barn i hver gruppe står og svinger svingtovet over hovedet og råber: "Kaffen er varm".

De andre børn der står rundt omkring spørger: "Hvornår bliver kaffen kold?"

Barnet i midten bestemmer sig for et tidspunkt fx "kl. 6". Barnet fører nu svingtovet ned til jorden, så det svinges langs jorden.

De andre børn skal nu hoppe over tovet 6 gange. Hvis de træder på tovet skal de bytte plads med barnet i midten.

 

Udfordring 2: Fangeleg

Der udpeges en fanger for hver 5-6 elever.

Når man bliver fanget, stiller man sig på alle fire, dvs. med hænder og fødder i gulvet som en bro. Man bliver befriet ved at en kravler igennem broen og at den fangede herefter hopper med samlede ben over befrieren, der har lagt sig på gulvet efter at have kravlet i gennem broen. Man kan ikke blive tikket, mens man har i gang med at befri.

Der kan gives helle, hvis man står og krammer en anden – dog i maks. 5 sekunder.

 

Udfordring 3: Hinke-kamp

Marker en firkant ved hjælp af fire kegler (tasker eller lignende). Cirka 5 - 6 børn i hver firkant. Nu gælder det om, at forsøge at skubbe hinanden ud af firkanten, mens man hinker. Hvis man kommer til at røre jorden med begge ben, er man ude af legen. Man kan eventuelt lave flere firkanter. Hvis man går ud af en af firkanterne, fortsætter man blot i den næste firkant.

Man kan også lave en større kamp, hvor vinderne fra hver firkant kæmper med hinanden. To’erne kæmper mod hinanden i den anden firkant osv.