Gode råd

Gode råd

Her finder du nogle gode råd, der kan hjælpe dig, når du skal lære børnene de forskellige motoriske øvelser.

Gå forrest og vis

Du er en rollemodel og børnene kigger på dig. Den allerbedste måde at få børnene i gang på er, at du selv deltager engageret. Vis børnene øvelserne – gerne langsomt. Vis gerne illustrationerne her fra materialet. Børnene kan have svært ved at forstå øvelserne, når de forklares, men de er gode til at efterligne, når man tager sig god tid at vise dem.

Ros alle børnene

Alle børn bliver glade og motiveret, når de får ros, så forsøg at give alle børnene ros i løbet af en time. Du kan altid finde på noget at rose for, fx ”hvor er du god til at stå på et ben, Tobias” eller ”Sofie, du er super dygtig til at gå lige med lukkede øjne”.

Musik, dyr og billeder motiverer børnene

Du kan bruge baggrundsmusik til at skabe energi eller stemning. Vær dog opmærksom på, at musikken ikke er for høj, da det bliver svært for børnene at høre. Du kan bruge billedbeskrivelser af dyr eller andre ting, så det bliver nemmere for børnene at forestille sig, hvordan bevægelsen skal være. Fx når børnene skal tage lange skridt, kan de forestille sig, at de er en giraf, der tager kæmpestore skridt.

Vær bevidst om organisationsformen

Øvelserne kan laves på mange forskellige måder: På rækker, i en cirkel, kaos, over for hinanden, op langs væggen osv. Du kan vælge, hvem børnene skal være sammen med, det kan være tilfældigt eller de kan selv vælge. Husk, at der for børnene er meget læring i at få øvelserne til at fungere med nogle forskellige personer, så sørg for at få sat børnene i forskellige samarbejdssituationer med forskellige kammerater.

Øvelse gør mester

Der vil helt sikkert være nogle børn, der har svært ved at lave øvelserne første gang, de prøver, hvilket er helt naturligt. Fortæl derfor børnene, at det gælder om at øve sig mange gange for at blive god til det.