Kursus for idrætsundervisere

Jeg er interesseret
  • DANSK SKOLEIDRÆT KREDS VESTSJÆLLAND tilbyder igen i år GRATIS kursus med god forplejning. STED: Sorøhallerne, Ringstedvej 20 - 4180 Sorø Gå ikke glip af en god dag i idrættens tegn - i år kan du blive opdateret i: Yogo - Rugby - roning - trampoliner. Dagens program: kl. 8.00 - 8.25 : Morgenmad for de morgenfriske ..kaffe/te, brød m.m kl. 8.30 - 8.40 : Velkomst & omklædning kl. 8.40 - 10.10: 1. modul: Yogo / roning kl.10.10-10.30 : Kort pause: vand og frugt kl.10.30-12.00 : 2. modul: Rugby / trampoliner kl.12.00-12.15: Pause: mulighed for bad og omklædning kl.12.15-12.50: FROKOST...lidt godt til gane og maveregionen kl.13.00-ca 15.00: Repræsentantskabsmøde Dansk Skole Idræt kreds Vestsjælland .. se separat indbydelse m. separat tilmelding. Aktivitetsbeskrivelser findes sidst i indbydelsen... IDRÆTSUNDERVISERENS DAG 16. MARTS 2017 2 Du skal prioritere en aktivitet i hver af de to moduler og meddele dette ved tilmeldingen til kurset. fx. modul 1 : Yogo modul 2: Rugby sammen med dit NAVN, SKOLE, E-MAIL og evt. telefon nr. ( vi vil gøre alt for, at dine ønsker opfyldes !) TILMELDING SENEST søndag d. 26. feb.2017 på mail: kathe.christensen@skolekom.dk Aktivitetsbeskrivelser: Yogo: Yoga gør en forskel. Workshoppen er en introduktion til, hvordan man kan bruge yoga i sin undervisning, specielt med udgangspunkt i korte guidede yoga- og meditationsøvelser. Yoga kan bruges til at bringe bevægelse ind i hverdagen og anvendes som start på dagen, timen eller som en mental og fysisk pause. Vi introducerer klassiske og dynamiske øvelser, partnerøvelser samt åndedræts- og afspændingsøvelser. Enkle teknikker, du kan anvende som supplement til andre idrætsgrene, som et isoleret yogatema eller som pauseaktivitet i alle fag. Roning: Visning af rofagets udførelse på Concept 2 ergometer. Alle får mulighed for at prøve at ro. Der bliver afprøvning af 500m roning på tid. Et forløb med stafetroning i hold af 4. (Der vil være lavet hold à 4). Der vil være 3 tilstede som instruktører. Rugby: Efter en kort præsentation af rugby, vil deltagerne blive introduceres til rugby via 4 simple grundprincipper. 3 De 4GP tager udgangspunkt i et helheds princip, hvor deltagerne er så aktive som muligt fra start. Ved at introducere spillet via fire simple principper, vil deltagerne ende med at spille et spil der er meget tæt på ”rigtig rugby” Trampoliner: Jumping® fitness så dagens lys i Danmark tilbage i maj 2014. Træningen foregår på enmandstrampoliner, hvor du med udgangspunkt i aerobictrin, sprinter og spurter lave forskellige øvelser. Til Jumping® Fitness arbejdes der hårdt og energisk med balance og konditionstræning, samtidig med at hele core-muskulaturen strammes op og kroppen bliver tonet, imens du har det sjovt. Alle kan jumpe; selv folk med knæ- og rygskader, ser vi, har god effekt af træningen. Så skal du prøve den nye trend indenfor fitness, der vinder frem, så skal du prøve Jumping® Fitness. Vi træner i serier med korte pause, så du får pusten inden den næste koreografi, vi garantere sved på panden og smil på læben. Jumping® Fitness vil vække dit indre legebarn til live. Lige nu er det muligt at jumpe fem steder på Sjælland og flere foreningen har vist interesse. Så er det bare med at komme til tasterne og tilmelde dig og dine kolleger... Senest d. 26.feb 2017 på mail: kathe.christensen@skolekom.dk Deltagerlister fremsendes umiddelbart før kursusstart.. senest d. 10.marts. Idrætshilsner fra DANSK SKOLE IDRÆT VESTSJÆLLAND Anette Bialik, Janne Petersen, Kirsten Hald, Linda W. Jensen & Kathe Christensen

Dette års gratis kursustilbud for idrætsundervisere kan I se her. 

 Kursus 18

DANSK SKOLEIDRÆT KREDS VESTSJÆLLAND

Kurset blev afholdt

Torsdag den 15. marts 2018

STED:      Spiralen , Klosterparkvej 175 4400 Kalundborg

 

Boldbasisdugen - Dans og udtryk - Kropsbasisdugen - Find vej

Dagens program:

  1. 8.00 - 8.25 : Morgenmad for de morgenfriske ..kaffe/te, brød m.m
  2. 8.30 - 8.40 : Velkomst & omklædning
  3. 8.40 - 10.10: 1. modul: Boldbasis/Dans og udtryk

kl.10.10-10.30 : Kort pause: vand og frugt

kl.10.30-12.00 : 2. modul: Kropsbasisdugen/Find vej

kl.12.00-12.15: Pause: mulighed for bad og omklædning

kl.12.15-12.50: FROKOST...lidt godt til gane og maveregionen

kl.13.00-ca 15.00: Repræsentantskabsmøde Dansk Skoleidræt kreds Vestsjælland .. se separat indbydelse m. separat tilmelding.

 

Aktivitetsbeskrivelser:

Boldspilsdugen:

Workshoppen skal give deltagerne inspiration til hvordan de kan arbejde med teori-praksis koblinger i boldspil. Workshoppen tager afsæt i prakstiske aktiviteter, hvor der bliver lavet koblinger til didaktiske modeller fra ”boldspils-dugen”.

  • At lærerne får viden om centrale elementer inden for boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne afprøver en række aktiviteter, som kan kobles til indholdsområdet boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne får konkrete didaktiske værktøjer til at kvalificere deres undervisning med fokus på boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne får didaktiske værktøjer til at udvikle og justere aktiviteter til udvikling af motoriske færdigheder og boldspil/ kropsbasis.

 

Dans og udtryk:

Kort samtale i åbent forum om dansens mening: “Hvad er dans?” - “Hvad kan dans?”

Lærings mål: Hvad står der i EMU-læringsplaner?

Eksamen: “Hvordan forbereder vi lærer og elever til eksamen?”

DEL 1.

  • Opvarmning med fokus på koordination, styrke og smidighed
  • Dansens relation til musik
  • Kreative øvelser med elementer af improvisation og kontaktimprovisation

Med udgangspunkt i Labans bevægelseslære:

  1. Introduktion til terminologi og til koreografiske virkemidler (f.eks tid, rum, musik,

relation)

DEL 2.

  • Igennem bevægelse og kreative øvelser undersøge identitet og fælleskab
  • ”Hvordan kan vi kropsliggøre en idé?” - Videreudvikle deres egen koreografi og arbejde med

at implementere sociale relationer i dansen

  • Vi viser koreografierne for hinanden. Efterfølgende giver vi og modtager anderkendende

feed back. ”Hvordan gør vi de andre gode?”

  • Udlevering af tekst om Labans bevægelseslære
  • Udstrækning og afslutning/ evaluering

 

Kropsbasisdugen:

Workshoppen skal give deltagerne inspiration til deres arbejde med kropsbasis. ”kropsbasis-dugen” bliver koblet på aktiviteterne, så de får ideer til hvordan de kan anvende teori og didaktiske modeller i deres idrætsundervisning med fokus på kropsbasis.

 

  • At lærerne får viden om centrale elementer inden for boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne afprøver en række aktiviteter, som kan kobles til indholdsområdet boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne får konkrete didaktiske værktøjer til at kvalificere deres undervisning med fokus på boldspil/ kropsbasis.
  • At lærerne får didaktiske værktøjer til at udvikle og justere aktiviteter til udvikling af motoriske færdigheder og boldspil/ kropsbasis.

 

Find vej blev desværre aflyst.

Orienteringsløb er ikke længere noget, der foregår langt ude i skoven på lange ruter, hvor eleverne er overladt til sig selv. Idrætsundervisningen i orienteringsløb kan med fordel starte og slutte i skolegården, hvor eleverne er mere trygge, har nemmere ved at forstå kortet og er tættere på dig som lærer. Det gør det nemmere at vurdere elevernes færdigheder.

 

Du introduceres på workshoppen til korte øvelser, der foregår på et begrænset areal og er nemme at afvikle. Øvelserne vil være målrettet undervisning på 6.-9. klassetrin, men vi taler undervejs om, hvordan de kan tilpasses undervisning i indskoling og mellemtrin.

 

Vi starter med en ”transport”-øvelse, da der ikke er orienteringsløbskort lige uden for døren. Det er der derimod ca. 1 km væk, i det område der hedder Munkesøen, hvor resten af øvelserne vil finde sted.

 

Kortet over Munkesøen kan findes via hjemmesiden www.findveji.dk, hvor I også kan finde andre steder, hvor der er gratis kort og permanente poster, hvilket gør det nemmere for jer at bruge orienteringsløb i undervisningen.

 

Vi afholder nyt kursus i Slagelse torsdag den 14. marts 2019

Følg  med her på siden.

Kom gerne med indholdsønsker for næste års kursus.

 

Boldspil og Boldbasiskursus – Kreds Vestsjælland

Dette kursuskompendium indeholder forskelligt undervisningsmateriale som kan kobles til det boldspil kursus der blev afholdt af Kreds Vestsjælland d. 15/03 2018 i Kalundborg.

 

Boldspilsaktiviteterne på dagen var:

  • Alle deltagere bevæger sig med bold på bane (fx volleyball/ badminton)
  • Deltagerne forsøger at samarbejde om at fylde rummer
  • Deltagerne bytter bolde med hinanden når de får øjenkontakt
  • Deltagerne laver retningsskift
  • Partibold
  • Timeout med fokus på ”hvordan gør jeg mig spilbar”?
  • Partibold med fokus på spilbarhed
  • Partibold med fokus på at udfylde hele rummet (kobling til øvelse 1-4)
  • Baglinjebold (ultimatebold) fokus på at forstå reglerne
  • Timeout med fokus på at gøre sig spilbar
  • Baglinjebold med fokus på at reflektere over/ skabe fælles taktik om at gøre sig spilbar
  • Timeout med fokus på at synliggøre forskellige spilfaser è ofte stort fokus på at deltagerne vil komme til afslutning hurtigt medfører at man ikke tager sig tid til at bygge spillet op è man mister grundspilsfasen (Jf model over spilfaser på s. 5 i kompendiet)

 

Med venlig hilsen

Torben Hansen

Dansk Skoleidræt

 

Modellen er fra Gyldendals idrætspsykologi af Henriksen, Hansen og Hansen (2007).

Modellen skal synliggøre over for elever (og lærere) at skabe et læringsmiljø (mestringsklima) hvor der er fokus på at udvikle sine boldspilfaglige kompetencer frem for at vinde kampene. Dvs at lærerens rolle bliver flytte fra ”dommer”/ pointtæller til at stille spørgsmål og komme med feedback på fokuspunkterne til eleverne.

 

 

Modellen er fra Gyldendals idrætspsykologi af Henriksen, Hansen og Hansen (2007).

Denne model kan give mening at inddrage i undervisningen, såfremt man som lærer ønsker at have endnu større fokus på at eleverne får en forståelse for deres rolle på banen og uden for banen i det team de spiller.

 

 

Aktivitet

Boldspilfaglige læringspotentialer i aktiviteten?

Kobling til boldspilstrappen

Trin 1: ”Tømmerflåden”

 

 

 

Trin 2: Hilse på hinanden/ skift bold

 

 

Trin 3: Ændre retning

 

 

 

Trin 4: Partibold

 

 

 

Trin 5: Partibold verbal/ nonverbal

 

 

Trin 6: Timeouts

 

 

 

Trin 7: Baglinjebold

 

 

 

                                    

                                    

 

 

Fase

Hvad skal jeg kunne for at indgå i fasen?

Noter så konkrete faglige forudsætninger som muligt

Kobling til boldspilsdugen

Grundspil

 

 

Gennembrudsfase

 

 

 

Forsvarsfase

 

 

 

Udviklet af Søren Svane Høyer, Institut for Idræt og Biomekanik

 

Hvordan agerer jeres hold når i har bolden?

  • Vælg den illustration, der bedst skitserer jeres måde at organisere jer på når i har bolden.
  • Hvorledes er dette hensigtsmæssigt/ uhensigtsmæssigt i forhold at lære at spille bold?
  • Hvilken illustration tilstræber i, når I har bolden?

 

   
   

 

 

Forløbets navn

 

Målgruppe

 

Forløbets formål

 

Boldspil -faglige mål

 

 

 

Lektion 1

 

 

 

Lektion 2

 

 

 

Lektion 3

 

 

 

Lektion 4

 

 

 

Lektion 5

 

 

 

Lektion 6

 

 

 

Tegn på læring

 

 

FU deltog. Her Mette Elmelund og Kathe Christensen.

Torben Hansen fra Dansk Skoleidræt underviser kursisterne 2018.