Bevægelse i skoledagenNyheder
8. september 2025
Succesprojekt breder sig til nye kostskoler
Opskrift på at skabe en mere aktiv hverdag for eleverne på Ringe Kost- og Realskole bliver nu tilgængelig for landets øvrige kostskoler, der alle har det til fælles, at målgruppen er sårbare unge.

Efter et år med masser af bevægelse i skoledagen på Ringe Kost- og Realskole er projektet bag klar til at blive udbredt til resten af landet. Projektet “Aktive og sunde kostskoleelever”, der bl.a. skal skabe bevægelsesglæde og styrke trivslen hos anbragte elever, har nemlig vist så positive resultater, at landets tre øvrige kostskoler for sårbare unge har vist interesse for at være med.
Konkret har Esrum Kost- og Friskole i Nordsjælland allerede takket ja til at indføre en række af de aktive tiltag, der har fungeret så godt i Ringe. Det betyder, at personalet til en start skal klædes på til opgaven med en temadag om bevægelse, ligesom man også skal blive klogere på, hvordan skolens eksisterende faciliteter kan tænkes ind i et bevægelsesperspektiv, og de første didaktiske redskaber til opgaven skal ind under huden på lærerne. Tanken er, at skolen i første omgang sætter fokus på brain breaks samt bevægelse i pauserne og i fritidsdelen, og senere vil bevægelse i undervisningen blive koblet på.
Dansk Skoleidræt havde fra starten en ambition om, at projektet på Ringe Kost- og Realskole skulle fungere som foregangseksempel for andre kostskoler med anbragte børn og unge. Den ambition er nu ved at blive indfriet.
– Det er virkelig positivt, at de øvrige kostskoler viser interesse for at følge i Ringes fodspor. Der er så mange gode erfaringer at trække på, så det glæder vi os til at bringe i spil, siger Kira Mogensen, der sammen med Allan Skoven Pedersen har været Dansk Skoleidræts projektledere for initiativet.
Bevægelse gør en forskel i Ringe
En evaluering af projektet foretaget i både oktober og maj blandt lærere og elever på Ringe Kost- og Realskole viser, at der er sket meget på området.
– Vi kan se, at eleverne bevæger sig mere. De er især glade for de aktive pauser i undervisningen. Lærerne konstaterer også, at dørene til klasseværelserne er mere lukkede – forstået på den måde, at eleverne er mere læringsparate. De strejfer ikke alle mulige andre steder hen midt i timerne, hvilket tidligere var en udfordring. Det er et tegn på, at deres fysiske behov bliver stillet ved, at de er mere aktive, fortæller Allan Skoven
Charlotte Lindberg er lærer på Ringe Kost- og Realskole, og hun fortæller, at det øgede fokus på bevægelse i frikvartererne og i undervisningen viser sig meget konkret.
– Lige pludselig er det blevet mere synligt, at man kan bevæge sig. Der er voksne som igangsætter øvelser, som alle kan være med til, og de fysiske rammer er til det. Hallen og skolegården er blevet åbnet mere, og der er købt redskaber, som er synligt sat op i hvert frikvarter. På den måde oplever eleverne, at der er et alternativ til deres telefon, siger hun og fortsætter:
– Man kan komme op og bevæge sig, men man må også sidde og kigge på, indtil man har samlet mod til at bevæge sig ud på halgulvet eller multibanen. Det er indlejret i eleverne, at man kan være fysisk aktiv hver dag, og det er en fornøjelse at se alt det liv. Vi har en flok, for hvem det er blevet meget naturligt at gå over og få sig et godt grin og få rørt sig.
Nu efterspørger eleverne bevægelse
Efter et år med projektet skal Ringe Kost- og Realskole være mere selvkørende i forhold til den fortsatte implementering af bevægelse, og Dansk Skoleidræts rolle er særligt at fremme en vidensdeling blandt personalet, så man bliver gode til at tale sammen om bevægelsesindsatserne, da det vil sikre forankringen på sigt. I den ånd har skoleledelsen sammensat klasseteams blandt underviserne, så man sikrer vidensdeling og samarbejde omkring bevægelsesindsatsen.
Charlotte Lindberg glæder sig over det didaktiske fokus, der er kommet på bevægelse i lærergruppen.
– Uanset tidligere erfaringer gør alle undervisere sig umage med at implementere den praktiske dimension i undervisningen. Det kræver noget ekstra og er en omvæltning for mange, men det er blevet taget godt imod. Vi skal minde hinanden om det løbende, så det i højere grad bliver en fast del af den enkeltes didaktiske rygsæk, siger hun og fortsætter:
– Jeg kan se, at når jeg har eleverne i dansk eller engelsk, så er de begyndt at efterspørge lege og aktiviteter. De vil gerne bruge sig selv, og mit håb er, at så får jeg dem også til at sidde mere stille på andre tidspunkter i timerne – og det synes jeg, de gør.
Læs hele historien i den nye udgave af Idræt i Skolen.