Børn med særlige behov
Deltagelse og inklusion
Deltagelse og inklusion
Få alle elever med
Deltagelse i bevægelsesaktiviteter i løbet af skoledagen kan være svært for mange elever. Men det er vigtigt, at vi som lærere og pædagoger arbejder for at øge deltagelsesmulighederne for flere elever og dermed sikrer deres mulighed for deltagelse i positive bevægelsesfællesskaber.
Bevægelse er også et redskab til, at flere elever er i stand til at deltage positivt i såvel klasserummet og fællesskabet som i undervisningen. Dette kræver dog, at bevægelsen er veltilrettelagt, så eleverne deltager og oplever succes.
Her på siden finder du modeller, redskaber og materialer, som kan anvendes til at arbejde målrettet med øget deltagelse i dine bevægelsesaktiviteter. Materialet henvender sig til både undervisningen, frikvarter og SFO.
Redskaber til dig
Dyk ned i materialet
Gå på opdagelse i de tre områder, hvor du kan finde konkret inspiration og værktøjer til at få alle dine elever med i underervisningen.
Her er inspiration at finde, hvis du…
har en eller flere elever med særlige behov i din klasse.
Har du en elev, der trækker sig? Der ikke kan rumme alt det, skoledagen byder på? Eller en, der ikke kan sidde stille og som ikke kan få afløb for sin uro? Så vil du få noget ud af at læse med på siden her.
søger gode råd til, hvordan du kan få alle til at deltage.
Du finder konkrete råd og handlinger til, hvordan du kan tilpasse din undervisning og dine aktiviteter, så flere elever deltager. Det handler om at skabe tryghed og give eleverne medbestemmelse.
vil have aktiviteter, der kan regulere elevernes arousal.
Du finder regulerende aktiviteter til både at sænke og øge elevernes arousal. Med de regulerende aktiviteter kan du øge elevernes energi, rette deres fokus eller give dem ro på systemet.
er nysgerrig på didaktiske greb, der kan hjælpe.
Find inspiration til didaktiske greb, der på hver sin måde kan skabe bedre forudsætninger for deltagelse. Her er bl.a. de 5 HV’er, pædagogiske bagdøre, piktogrammer og aktive overgange.