Forside/Deltagelse og inklusion/Skab rum til forskellige deltagelsesmuligheder

hjælp eleverne

Skab rum til forskellige deltagelsesmuligheder

Se muligheder

Skab kultur for deltagelse

Som pædagogiske voksne er det vores opgave at gøre det let for alle elever at deltage aktivt – også for de elever, der trækker sig fra aktiviteterne og er tilbageholdende. Det lyder nemt – men det er det ikke. På de øvrige sider inden for deltagelse og inklusion præsenterer vi greb og redskaber, du kan gøre brug af – men på trods af dem, kan du stadig have elever, der ikke deltager.

Her kan en tryg kultur for deltagelse i bevægelsesaktiviteter, hvor eleverne ved og forstår, at de deltager forskelligt være afgørende. Her på siden finder du otte tiltag, der kan skabe gode forudsætninger for deltagelse.

8 konkrete greb til en tryg bevægelseskultur

Inspiration til nogle af de greb og forståelser, du kan indføre for at skabe en tryg kultur for deltagelse.

Tydelige rammer

Sæt tydelige rammer for bevægelsen. Sæt fx bevægelse ind i en fast struktur i dagligdagen og igangsæt aktiviteten klart og tydeligt med ord og visning samt en simpel og struktureret forklaring (Se også de 5 HV’er).

Accepter perifer deltagelse

At acceptere perifer deltagelse som også værende deltagelse hjælpe dit mindset til stadig at se elevens deltagelse samt den rejse ind i aktiviteterne, eleven er på, som noget positivt.

Det kan fx være, at eleven kigger på aktiviteten, derefter stiller sig hen til aktiviteten, måske med ind i cirklen, men uden at byde ind, får en særlig rolle i aktiviteten (fx tidtager) og til sidst har mod på at være en del af aktiviteten.

Roller

Give mulighed for andre og meget specifikke roller eller opgaver i aktiviteten, fx hjælper, befrier, opgavehenter, osv. Det kan være nødvendigt at opfinde nogle roller, som ikke oprindeligt er i legen, til dette formål, fx Sygeplejerske i hospitalsleg

Rekvisitter

Hav evt. nogle rekvisitter til aktiviteterne, som eleverne kan bruge fx noget at holde imellem sig så de ikke behøver holde i hånd eller et ekstra sæt materialer, så en flok elever kan få en sideløbende aktivitet for sig selv.

Samling

Samling i en rundkreds symboliserer samhørighed i en ligeværdig relation, alle kan se hinanden og appellerer til at alle hører til. Dog er det vigtigt at alle bydes ind ved at byde alle ind gennem opstart i en halvmåne, hvorefter den kan lukkes, når alle er til stede. En lukket kreds kan ekskludere, da det kan være svært at træde ind i den.

Tjek ind

Tjek ind på dagen, timen etc. kan også give det pædagogisk personale en indsigt i, hvordan den enkelte elev eller hele gruppen har det.

Dette kan gøre på forskellige måder fx håndtegn 1-5 (1 dårligt – 3 ok – 5 rigtig godt), farver (rød – gul – grøn) eller tommelfinger op, ned eller i midten.

Gruppeinddeling

Den voksne skal tage ansvar for gruppe-inddeling for derved at sikre lige deltagelsesmuligheder. Hvad er målet med denne gruppeinddeling? Et socialt mål? Et fagligt mål? Skal nogen støttes eller udfordres?

Refleksion

Reflektionstid både individuelt og parvis giver dels flere mulighed for at ytre sig og dels vil eleverne hver især være forberedt på, hvad der kan svares under en fælles opsamling.

nye materialer – ny motivation

Bliv inspireret i webshoppen

4927
Aktivitetskort – Bevægelse sammen ud i livet
149,00 kr.
10319
FritterSport Bevægelseskatalog
150,00 kr.
9651
Mini-motorik postkort
249,00 kr.
9650
Mini-motorik hæfte
149,00 kr.

Søgning