få alle elever med
Arousal og regulerende aktiviteter
Regulerende aktiviteter
Hvad har dine elever brug for – og hvornår?
Mange elever med særlige behov er forstyrrede på deres sanseindtryk og har behov for regulering af deres krop og sanser i løbet af skoledagen. Nogle elever har brug for at komme ned i arousal, sænke sanseindtrykkene og mærke den indre ro, mens andre har brug for at øge deres energi og opmærksomhed eller rette deres fokus i et skift.
Arousal handler ikke kun om energiniveau, men om elevernes vågenhed og opmærksomhed over for indtryk. Derfor arbejder vi på siden her med tre former for aktiviteter, der på forskellig vis kan hjælpe med at regulere elevernes arousal.
- Indre ro (lav eller høj arousal)
- Ny energi (medium eller høj arousal)
- Rettet fokus (medium arousal)
Arousal
Regulerende aktiviteter
Her kan du finde inspiration til regulerende aktiviteter, som er bevægelsesaktiviteter af kortere varighed, der kan hjælpe eleverne med at regulere arousal samt rette deres fokus og opmærksomhed. Aktiviteterne kan anvendes som brain breaks i klassen eller efter behov. De er inddelt i: Indre ro, Rettet fokus og Ny energi. Se aktiviteterne online herunder eller find dem som aktivitetskort i vores webshop.
Spørgsmål og svar om arousal
Hvis du endnu ikke kender til arousal-begrebet, kan du blive klogere på det her.