ro i klassen, tak!

Skab ro i overgangene – tilbage på stolen

medium arousal

Tilbage på stolen og find roen

Når man har været ude og bevæge sig, kan det være lidt svært at få ro i klasselokalet igen. Aktiviteterne til Ro på stol er gode til at skabe ro i overgangen fra aktivitet og tilbage på stolen.

Disse regulerende aktiviteter arbejder med at aktivere de store muskelgrupper eller berolige kroppens sanser. Principperne er de samme som fra Indre ro, men forskellen er, at alle aktiviteterne foregår, mens eleverne sidder på deres stol.

Sådan bruger du Ro på stol-aktiviteterne

Ro på stol-aktiviteterne er rigtig gode at bruge, når eleverne har været væk fra deres stol og været i gang, og du gerne vil have dem på plads og finde roen igen. Her er vores forslag til, hvordan du med fordel kan bruge aktiviteterne.

Nedtælling: 10-9-8…

Gør det til en fast ting, at når du begynder en nedtælling, så er det et tegn til, at eleverne skal finde tilbage på deres stole og udføre Ro på stol-aktiviteten, indtil du når til 1.

Gentag aktiviteten

Brug gerne den samme aktivitet i fx en hel uge eller mere, så børnene ved præcist, hvad de skal gøre. Gentagelsen skaber genkendelighed og tryghed, hvilket i sig selv kan give ro for mange børn.

Brug din stemmeføring

Vær bevidst om at din stemmeføring er med til at sætte stemningen for aktiviteten. Du kan med din stemme understrege muskelanstrengelsen eller understøtte sanselig ro.

Køb aktivitetskortene til din skole

4927
Aktivitetskort – Bevægelse sammen ud i livet
149,00 kr.
9968
Skumterning
125,00 kr.

Søgning