Forside/ /Nu ruller det: Børn i bevægelse er skudt i gang

Bevægelse i skoledagenNyheder

20. november 2025

Nu ruller det: Børn i bevægelse er skudt i gang

Dansk Skoleidræt har indledt de første praksisbesøg i projektet ”Børn i bevægelse”, der bl.a. skal styrke børns bevægelsesglæde, fremme leg og skabe aktive SFO’er og fritidshjem. Jels Skoles SFO er blandt de første, der har fået besøg – og erfaringer herfra bidrager til udviklingen af indsatsen.

I Jels var der liv og leg, da Dansk Skoleidræt forleden lagde vejen forbi med en taske fyldt med bevægelsesaktiviteter og masser af nysgerrighed. Besøget var en del af den indledende fase af projektet ”Børn i bevægelse”, som er støttet af Folketingets forebyggelsesreserve og har til formål at fremme fysisk aktivitet og sundhed blandt børn i kommuner med stor social ulighed.

SFO’en i Jels er én af 10-15 institutioner landet over, der i pilotfasen åbner dørene for projektledere fra Dansk Skoleidræt. Her arbejdes der med at kortlægge behov, afprøve aktiviteter og tale med både børn, personale og ledelse om, hvordan bevægelse bedst foldes ind i hverdagens rammer, og hvordan en drømme-SFO kunne se ud, hvis alle muligheder var åbne.

Udvikling starter i praksis
Projektet ”Børn i bevægelse” er et nyt, nationalt initiativ, der skal løfte bevægelsesindsatsen i SFO’er og fritidshjem – især i områder, hvor børn kan have færre muligheder for et aktivt og sundt fritidsliv. For at sikre, at indsatsen matcher virkeligheden i de enkelte institutioner, bygger projektet på et tæt samarbejde med praksis helt fra start.

Under besøget i Jels blev der bl.a. arbejdet med motorik-øvelser og en masse lege, ligesom observationer og samtaler gav vigtig viden om både potentialer og barrierer for mere bevægelse i SFO-dagligdagen.

– Vi er bl.a. opmærksomme på, hvilke strukturer man arbejder efter. Fx i overgangen fra skole til SFO, hvor der tit kan være lidt kaos. Kan man sætte ind med en bevægelsesaktivitet her, fordi det giver mulighed for at se alle børn fra start? Og derefter kan børnene så vælge sig ind på det, de har lyst til at lave. Det er et opmærksomhedspunkt, ligesom det også er at se på SFO’ernes overordnede rammer og strukturer, som er meget forskellige fra sted til sted. Der har vi helt klart set nogle gode eksempler, som vi kan tage med videre i arbejdet med projektet, fortæller Lasse Roost Rasmussen, projektleder i Dansk Skoleidræt.

Leg, dialog og sundhed i fokus
De fysiske aktiviteter er som nævnt kun en del af projektet. Projektlederne fra Dansk Skoleidræt deltager også i personalemøder og samtaler med ledelsen, hvor et særligt analyseværktøj hjælper med at sætte fokus på institutionens egne styrker og udviklingsmuligheder.

På sigt skal projektet ikke blot give børn mere bevægelse her og nu, men også inspirere og styrke personalet til at integrere bevægelse som en naturlig del af hverdagen. Det handler om at skabe varige, sunde vaner – og om at give alle børn adgang til glæden ved at bruge kroppen i fællesskab med andre.

For Jels SFO er besøget som led i Børn i bevægelse en mulighed for dels at lære nyt og dels bidrage med egne erfaringer. Det fortæller SFO-leder, Berith Hannesbo.

– Hos os bliver bevægelse prioriteret højt hver dag. Vores børn skal bruge kroppen, for det gør dem gladere. Vi har en pædagog, der er uddannet bevægelsesvejleder, som er tilknyttet skole og SFO, og det er med til at sikre fokus på det. Over et år skal vi i SFO igennem fem områder inden for leg og bevægelse, fortæller SFO-lederen.

Områderne hedder Social udvikling, Emotionel udvikling, Kognitiv udvikling, Fysisk udvikling og Sansemotorisk udvikling. Tilsammen skal de være med til at sikre variationen i den aktivitetsplan, SFO’en følger.

Jels SFO har i regi af deres morgen-SFO indført morgen-bevægelse kl. 7.45 for de cirka 25 børn, som gør brug af SFO, inden skolen starter. Det er en måde igennem fælles leg at se alle børn fra morgenstunden, fortæller Berith Hannesbo.

– Lærerne siger, at de får glade, tilfredse og læringsparate elever over efter den seance, så det er da helt klart en af de ting, vi kan anbefale andre SFO’er at indføre, siger hun.

De kommende uger vil Dansk Skoleidræt besøge en række institutioner som led i pilotfasen. Erfaringerne – som dem fra Jels – skal danne grundlag for det endelige programdesign, som fra 2026 rulles bredt ud i kommuner med stor ulighed i sundhed.

Fakta om Børn i bevægelse

  • Projektet er støttet af Folketingets forebyggelsesreserve og løber fra 2025 til 2028.
  • Dansk Skoleidræt modtager 3 mio. kr. i 2025 og 5 mio. kr. årligt i 2026-2028 til indsatsen.
  • Projektet retter sig mod børn i 0.-3. klasse i kommuner med stor ulighed i sundhed.
  • I pilotfasen besøger Dansk Skoleidræt 10-15 SFO’er og fritidshjem for at afprøve aktiviteter og indsamle erfaringer.
  • Formålet med projektet er at fremme børns bevægelsesglæde, så flere børn gennem lege og fællesskaber er fysisk aktive i løbet af dagen, og ad den vej udvikler sig og engagerer sig i gode og sunde aktiviteter og fællesskaber.

Relaterede nyheder

Bevægelse i skoledagen
Nyheder

Nyt initiativ skal styrke bevægelse i SFO’er

Søgning