Forside/Aktivitetsdatabase/Scor en ti’er

Aktivitet

Scor en ti’er

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne opdeles i fire hold med 5-6 elever pr. hold. Holdene spiller mod hinanden, så der kører to kampe sideløbende.

Eleverne spiller nu “Partibold”, hvor de kaster en bold rundt til hinanden inden for eget hold. Det gælder om for hvert hold at opnå ti afleveringer, uden at modstanderholdet får fat på bolden. Hvis bolden tabes eller erobres af det andet hold, startes der forfra med tællingen.

Når et hold opnår ti afleveringer, skal to elever gå ud til siden, trække et opgavekort og løse opgaven. De øvrige deltagere fortsætter med spillet. Så snart opgaven er løst af de to elever, skrives svaret ned, og de to elever indgår på holdet igen.

Det gælder om, på aftalt tid, at få løst så mange opgaver som muligt. Hvilke elever, der går ud for at løse opgaverne, og i hvilken rækkefølge, er aftalt i forvejen, så alle får arbejdet med opgaverne.

Hvis holdene har svært ved at opnå ti afleveringer i streg, kan antallet justeres til fx fem afleveringer, og på den måde bliver opgaveløsningen kontinuerlig.

Opgaveeksempler

  • Hvad kan du sætte bag et udsagnsord når det bøjes i datid? -te/-ede, -ere/-est eller –et/-en? (eller ingenting)
  • Hvad ender udsagnsordene på i lang tillægsform? –ende, -ene eller –ne?
  • Hvor mange bøjningsformer har et navneord? 3, 4 eller 5?
  • Hvad kalder vi n-ord? Intetkøn, fælleskøn eller meget køn?
  • Hvad hedder ordet ”rar” i 3. grad? Rarere, rarest eller rart?
  • Hvilken endelse skal bagpå et tillægsord, hvis det står foran “bøger”? -n, -e eller -t?

 

Materialer

En bold eller et håndklæde bundet sammen til en kugle. Opgavekort om fx ordklasser. Evt. farvede trøjer/veste til at markere holdene.

 

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning