Aktivitet
Tatoo (Kaosboldspilslektion)

Tatoo (kaosboldspilslektion)
Formålet er, at eleverne øver kaste-/gribe- og dribleteknik. Derudover *split vision og sammenspil.
* Spilt vision handler om evnen til – via de ydre og indre sanser, specielt synet – i dynamiske situationer at kunne håndtere overblikket fx i boldspil eller i trafikken. I boldspil lynhurtigt at kunne analysere og vurdere boldens, med- og modspillernes placering og ageren på banen. Beslutte sig og handle meningsfuldt ud fra de muligheder, som helheden giver.
Lektionen er sammensat i tre dele, hvor der først er nogle individuelle små øvelser. Derefter skal de lave øvelser sammen under temaet medspil og til sidst er fokus på småspil gennem en afleveringsøvelse.
Småøvelser
- Hver elev har én bold.
- Kast bolden op i luften, og grib den så tidligt som muligt, når den er på vej nedad.
- Kast bolden op i luften, og grib den så sent som muligt, lige før den rammer gulvet.
- Dribl med bolden frem til et punkt … til et nyt punkt osv. Prøv både med højre og venstre hånd.
Medspil
- Eleverne er sammen parvis om én bold.
- Aflevér bolden til hinanden med lidt bue på. Grib den så højt som muligt.
- Aflevér bolden til hinanden – den gode aflevering i brysthøjde.
- Afstand til hinanden ca. 10-12 meter. Elev A dribler rundt om elev B og tilbage til sin udgangsposition.
- Derefter afleveres til B. Elev B dribler rundt om elev A …. osv.
Småspil – tatoo
- Hver elev har én bold. 4 kegler afgrænser en firkantet bane på ca. 10×10 m. Eleverne fordeler sig, så de er omtrent lige mange bag hver kegle.
- De 2 rækker overfor hinanden A og B samt C og D har direkte fællesskab i øvelsen.
- Fra alle rækker dribles – igennem spilcentrum af firkanten – til bagved i den modsatte række A og B samt C og D. Variér tempoet og vær opmærksom for at undgå sammenstød.
- Den forreste elev i række A og D har en bold. Alle andre bolde lægges væk. Elev A og B starter med løb fremad. Samtidig afleverer A bolden til B, inden de krydser hinanden på midten af banen. Det samme gør D og C.
- Når man har afleveret bolden, løber man bagerst i modsatte række. Når man har modtaget bolden, spiller man bolden til den næste i rækken, som kommer imod en osv. Tempoet sættes op.
- A og B står med hver sin bold. Ingen andre elever har bolde. Når man har bolden, skal man altid spille bolden til den forreste i rækken til højre og løbe bag i rækken til venstre.Fx
- Elev A afleverer bolden til række D og løber selv til række C.
- Elev B afleverer bolden til række C og løber selv til række D.
- Række C afleverer til række A og løber til række B.
- Række D afleverer til række B og løber til række A.

OBS: Det er en afleveringsøvelse – ikke en skudøvelse! Sørg for bevægelse fremad, før man modtager bolden. Opmærksomhed på hinanden. Præcise afleveringer i toppen af brystet. Undgå sammenstød.
Materialer
- Skum- eller almindelige håndbolde
- Forskellige drible-venlige bolde – Fx håndbold, fodbold eller volleyball
Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her