Aktivitet
Autentiske omgivelser
Autentiske omgivelser
Hvis I har arbejdet med at producere egne tekster, rollespil eller blot andres tekster, så kan I afslutte forløbet på autentisk vis ved at søge et sted hen, der kan inspirere og understøtte en fremførsel af teksten/rollespillet.
Eleverne skal dramatisere deres tekst i to forskellige typer omgivelse, nemlig i klasserummet og på en passende scene ude. Tænk gerne meget autentisk og opsøg steder, der passer godt.
Eksempler:
- Eventyr: Lokale slotte, voldgrave, fæstninger, skov, park, søer, gadekær, bondegård, kirke, markedsplads eller torv afhængig af eventyret.
- Fantasy: Skove, plantede labyrinter, klostre, kirker, kirkegårde, urtehaver, mørke gange, bakketoppe, engarealer, moser.
- Fiktion: Lokationer der passer til den specifikke fortælling, enten hvad angår klima, materialer, stemning, personer.
- Tematekster, fx temaet mobning og venskab.
Vælg steder hvor det ofte foregår, fx i skolegården, boldbanen, omklædningsrummet eller skolevejen. Eller vælg andre sanselige eller kreative steder afhængig af emnet, fx et sted med en bestemt duft (havnen, ved et bageri, en svinestald) eller lyd (vandløb, togskinner, klokkespil i en kirke, summen af mennesker på en banegård, stilhed et øde sted, larm fra en fabrik, børnestemmer i en børnehave) eller temperatur (skygge i en tunnel, solbeskinnet, forblæst gadehjørne).
Når scenen er fremført i klassen, så brug turen ud til den autentiske lokation til, at eleverne taler sammen i par om, hvordan scenen kan blive endnu mere autentisk.
Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
Materialer
- En tekst til rollespil, som i selv har produceret eller fundet