Forside/Aktivitetsdatabase/Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention 

Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Samfundsfag

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention 

Formålet er at øge elevernes viden og opmærksomhed omkring børn og unges rettigheder med udgangspunkt i FN´s Børnekonvention 

  • Eleverne inddeles i mindre grupper, hvor hver gruppe får udleveret plakaten` Børns Rettigheder, FN Børnekonvention om barnets rettigheder `samt et sæt rettighedskort over udvalgte rettigheder fra Børnekonventionens 54 artikler.  
  • Grupperne skal efter at have læst plakaten, prioritere de 8 rettighedskort ud fra, hvad de tænker er vigtigst for dem i deres liv.  
  • Grupperne skal herefter skabe en skulptur, som beskriver deres højeste prioritet. Alle elever i gruppen skal deltage i skulpturen.  
  • Afsluttes med at grupperne på skift viser deres skulptur.  

Materialer

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Grupperne kan inden de laver den endelig prioritering af rettighedskortene skabe skulpturer over hvert rettighedskort.  
  • Grupperne kan også lave en skulptur, som viser alle 8 prioriteter i en skulptur.
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning