Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention
Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention
Formålet er at øge elevernes viden og opmærksomhed omkring børn og unges rettigheder med udgangspunkt i FN´s Børnekonvention
- Start med at gennemse filmen på dette link: På sporet af Børnekonventionen (redbarnet.dk)
- Eleverne inddeles i mindre grupper, hvor hver gruppe får udleveret plakaten` Børns Rettigheder, FN Børnekonvention om barnets rettigheder `samt et sæt rettighedskort over udvalgte rettigheder fra Børnekonventionens 54 artikler.
- Grupperne skal efter at have læst plakaten, prioritere de 8 rettighedskort ud fra, hvad de tænker er vigtigst for dem i deres liv.
- Grupperne skal herefter skabe en skulptur, som beskriver deres højeste prioritet. Alle elever i gruppen skal deltage i skulpturen.
- Afsluttes med at grupperne på skift viser deres skulptur.
Materialer
- Link: På sporet af Børnekonventionen (redbarnet.dk)
- Plakat fra Unicef over Børns Rettigheder, FN Børnekonvention om barnets rettigheder.
- Rettighedskort.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Grupperne kan inden de laver den endelig prioritering af rettighedskortene skabe skulpturer over hvert rettighedskort.
- Grupperne kan også lave en skulptur, som viser alle 8 prioriteter i en skulptur.