Dans elementerne
Dans elementerne
Formålet er, at eleverne erfarer, hvilken betydning dynamikken i bevægelser har for udtrykket og oplevelsen af dansen.
Eleverne står i en klump og danser to gange til hvert element. Den ene gang skal der være fokus på kraftfulde bevægelser og den anden gang skal være med fokus på lette bevægelser. De to danse pr. element kan godt danses til den samme sang, dvs. 1-2 minutter pr. dans. Læg op til, at eleverne interagerer med hinanden i klumpen når de danser.
Forslag til navne for kraftfuld og let til eleverne:
- Jord: Jordskælv/ lille blomst
- Luft: Orkan/ sommervind
- Vand: Kæmpe bølger (tsunami)/ rislende vand
- Ild: Skovbrand/ ild i brændeovnen
Forslag til lærerstyring af dette:
- Jord: De skal rulle under 3 elever
- Luft: De skal nå at dreje omkring 5 elever
- Vand: De skal over og under 2 andre elever
- Ild: De skal tænde to bål (sætte ”ild” til fødderne af en elev, som så skal lege bål) For at dette kan lykkes skal de hjælpe hinanden.
Find musikforslag til ovenstående kategorier her.
Materialer
- Musik
Variation og deltagelsesmuligheder
- Dans hvert element 3 gange, en kraftfuld, en let og en valgfri eller kombineret
- Inddel eleverne i grupper og lad dem danse sammen
- Dans til naturlyde i stedet for sange