Aktivitet
Den demokratiske aktivitet

Den demokratiske aktivitet
Eleverne skal på egen krop mærke, hvad det vil sige at gennemgå en demokratisk proces. Det gør de ved at stemme om f.eks. frikvartersaktiviteter, fagets næste emne, eller hvilken aktivitet der skal laves det sidste af lektionen. Det skal være noget, eleverne kan forholde sig til, og som de alle burde have en holdning til.
Eleverne inddeles i grupper, og skal derefter vælge en sag (aktivitet), de vil kæmpe for. Hvis dét, de skal stemme om, er hvad klassen skal lave de sidste 15 min. af timen, kunne sagerne være længere frikvarter, spille Uno, gå en tur, danse Just Dance, spille basketball, brain breaks etc. Når grupperne har valgt en sag, skal den fremlægges for klassekammeraterne. De skal være tydelige omkring, HVORFOR det lige præcis er denne sag, klassen skal bruge de sidste 15 min. af timen på at lave.
Når alle grupper har fremlagt deres sag, skal der laves en anonym meningsmåling. Alle elever noterer den aktivitet, de umiddelbart vil stemme på, på en seddel, som gives til underviseren. Underviseren tæller sammen, og fordelingen noteres på tavlen.
Eleverne får nu et par minutter til at lave lobbyarbejde rundt omkring i klassen, hvor formålet er at få flere til at stemme på lige netop deres aktivitet. Måske nogle elever bliver påvirket af samtalerne og ændre deres stemmer siden meningsmålingerne?
Eleverne afgiver nu deres endelige stemme anonymt ved at lægge den i stemmeboksen.
Den aktivitet, der får flest stemmer, laver I de sidste 15 min. af timen.
Materialer
- “Stemmesedler”
- Skriveredskaber
- Eventuelt stemmeboks
- For udskrift af ovenstående illustration tryk her