Aktivitet

Dur og mol

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Musik

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Dur og mol

Denne aktivitet kan bruges, hvis eleverne er blevet eller skal introduceres til dur og mol, samt lære noget om toner. Aktiviteten kræver nemlig, at eleverne har forudsætninger for at kunne vide, hvordan hhv. dur og mol lyder.

I skal i lokalet afgrænse fire områder, som repræsenterer dur, mol, højere tone og lavere tone. I midten af lokalet/området står eleverne.

Underviseren (af)spiller et lille klip/stykke i enten dur, mol eller to toner, der enten falder eller stiger. Eleverne lytter, om stykket er i dur, mol, højere tone eller lavere tone, og herefter bevæger de sig til det område af lokalet, der repræsenterer svaret.

Derefter (af)spilles endnu et klip/stykke, hvorefter eleverne igen bevæger sig til den rigtige side.

Materialer

  • Højtaler og musikafspiller/telefon med musikfraser/små musikstykker i dur og mol og små lydfiler, hvor der spilles to toner, hvoraf det skal vurderes, om tonen falder eller stiger.
  • I stedet for at anvende lydfiler kan underviseren spille toner og dur/mol fraser på et instrument.

Variationer og deltagelsesmuligheder

  • Bevægelsen de skal bevæge sig til området med kan variere – fx gå baglæns, hoppe på et ben, lave frøhop, lave lunges osv.

Søgning