Aktivitet

Dur og mol

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Musik

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Arealet afgrænses i en firkant med fire sider, som repræsenterer henholdsvis dur, mol, højere tone og lavere tone. I midten af arealet står eleverne.

Underviseren (af)spiller et klip i enten dur, mol eller to toner, der enten falder eller stiger. Eleverne lytter efter, om stykket er dur, mol, højere tone eller lavere tone, og herefter løber de til den side af øvelsesarealet, der repræsenterer svaret.

Derefter afspilles endnu et lydklip, hvorefter eleverne igen løber til den rigtige side.

 

Materialer

Højtaler og musikafspiller/telefon med musikfraser/små musikstykker i dur og mol og små lydfiler, hvor der spilles to toner, hvoraf det skal vurderes, om tonen falder eller stiger.
I stedet for at anvende lydfiler kan underviseren spille toner og dur/mol fraser på et instrument.

 

Søgning