Aktivitet
Energi og bevægelse

Energi og bevægelse
Inden timens start udvælges og skæres en række fødevarer, som skal være en del af aktiviteten.
Underviseren giver en introduktion til, hvad energi er, og hvor meget energi, der er i forskellige næringsstoffer, samt hvor meget bevægelse, der kræves, for at kunne forbrænde en fødevare. Brug faktaarkene til at fortælle ud fra.
Gennemgå elevarket, som eleverne skal bruge til at udregne, hvor meget bevægelse, de skal lave, når de indtager en fødevare, og vis dem de fødevarer de kan vælge imellem.
Lad derefter eleverne udfylde arket for tre af de afmålte fødevarer, som de kunne have lyst til at spise. Underviseren kan enten angive vægten af fødevaren, eller eleverne kan selv veje den.
Derefter skal de gå ud og lave en aktivitet i det antal minutter, de har regnet sig frem til, for at kunne spise mindst én af fødevarerne (afhængig af tidsrammen). Udvælg evt. nogle aktiviteter, som eleverne må lave. Når de kommer tilbage, kan de spise de portioner, der svarer til den energimængde, de hver især har brugt på den udførte aktivitet. Derefter kan de lave mere bevægelse og dermed spise flere portioner, indtil tiden er gået.
Efter aktiviteten kan eleverne gå sammen to og to og reflektere over, hvad de har lært, og hvad der eventuelt har overrasket dem. Dette skrives i elevarket, og der kan tages en fælles snak i klassen.
Materialer
- Faktaark med energi, forbrænding og kalorieindhold
- Elevark – energi og bevægelse
- Forskellige fødevarer fra oversigten, eksempelvis æblebåde, gulerod, små snickers, mørk chokolade, appelsinjuice eller sodavand – alt sammen i små, afmålte portioner.
- Evt. vægte til at veje fødevarer.