Forside/Aktivitetsdatabase/Energigivende næringsstoffer – menneskeligt barometer 

Energigivende næringsstoffer – menneskeligt barometer 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Madkundskab

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Energigivende næringsstoffer – menneskeligt barometer 

Formålet er, at eleverne får viden om de energigivende næringsstoffer kulhydrat, protein og fedt og får vækket deres forforståelse og interesse for emnet.  

Start med at bede eleverne finde noget frem fra deres madpakke, der er i indpakning. Hav selv ingredienser fra madkundskab klar til alle dem, der ikke har fx en myslibar eller andet. Få eleverne til at finde næringsindholdet på deres varer.  

Forklar, at I nu skal lave et menneskeligt barometer for at sammenligne næringsindholdet i de forskellige varer eleverne har.  

Lad dem starte med at stille sig på række efter kcal indhold – fra størst til mindst. Gennemgå rækkefølgen og følg op med spørgsmål: Er der en madvare I er overrasket over?  

Gå videre med kulhydrat, fedt og protein. 

Materialer

  • Alle elever skal have en indpakket madvare. Medbring indpakkede varer med varedeklaration fra madkundskab til de elever, der ikke har fx en myslibar eller andet med i madpakken. Fx havregryn, rosiner, pasta, nudler, ris, pesto, smør, konserves etc.  

Variation

  • Eleverne kan være to sammen om en madvare.  
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning