Forside/Aktivitetsdatabase/Ferm på fingrene

Aktivitet

Ferm på fingrene

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Koordination

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne holder deres ene hånd op foran sig selv, så de ser på hånden.

Øvelsen går ud på, at hhv. pegefinger, langemand, ringfinger og lillefinger på skift rører samme hånds tommelfinger. Bare i en kort markering på tommelfingeren. Når denne bevægelsesrækkefølge kan udføres sikkert, øges tempoet i rytmen.

 

Progression 1: Når ovenstående er indøvet, gøres det samtidig med den anden hånd, således at fingrene på begge hænder laver en synkron bevægelsesrytme.

 

Progression 2: Sværhedsgraden øges væsentligt, hvis eleverne fortsætter fingerarbejdet/rytmen, men hvor fingrene på hænderne nu kører modsat hinanden. Dvs. højre hånd kører rytmen: pegefinger, langemand, ringfinger, lillefinger, mens venstre hånd kører modsat rækkefølge på fingrene.

Søgning