Forside/Aktivitetsdatabase/Guld, sølv og klimazoner

Aktivitet

Guld, sølv og klimazoner

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Geografi

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Lokalet inddeles i de syv forskellige klimazoner. Zonerne kan markeres med kegler, borde, stole, et kort med klimazonens navn, et sjippetov eller andet. Man kan hjælpe eleverne ved at have klimazonerne skrevet op på tavlen eller udskrevet i stort format.

Alle eleverne placerer sig i den tropiske klimazone. De skal nu forholde sig til det faktum, der bliver sagt højt, og derefter bevæge sig hen til den klimazone, de anser for at være den rigtige. Eleverne skal kunne argumentere for, hvorfor de har placeret sig der, hvor de står. Nogle argumenter kan bruges i flere zoner.

 

Når alle eleverne har placeret sig, skal de argumentere for deres placering. Det kan gøres i plenum eller i små grupper efter hvordan de står placeret. Efter argumentationerne kan eleverne vælge at blive stående eller skifte placering, alt efter hvad de har fået ud af dialogen. Det korrekte svar gives, og næste faktum bliver sagt højt (se faktaark nederst).

 

Materialer:

  • Faktaark
  • Kegler eller andet til at markere de forskellige zoner

Søgning