Aktivitet
Holdningslinjer
Holdningslinjer
Formålet er, at eleverne personligt tager stilling til et givent udsagn og herfra sætter egne holdninger i relation til andres gennem diskussion.
- Lav en en (imaginær) linje på gulvet, en linje tegnet op med kridt eller en linje markeret med tape.
- Underviseren kommer med et udsagn, og eleverne skal placere sig på linjen alt efter, hvor enige de er i dette udsagn. Mest enig i den ene ende og mest uenig i den anden ende. Det kan være en god idé at dele linjen op med tal fra 1 til 10, hvor 1 er mest uenig og 10 er mest enig.
- Når alle elever har placeret sig på linjen, vender man sig mod en makker og diskuterer, hvorfor man har placeret sig der, hvor man har.
- Til slut finder man sammen med en makker, der har en mening fjernt fra sin egen, og der tales igen om bevæggrund for placering.
- Underviseren samler op i klassen ved at høre eleverne, hvorfor de har placeret sig, som de har.
Eksempler på udsagn:
- ”I-landene hjælper u-landene med at blive rigere ved at handle med dem”, ”i-landene er blevet rige, fordi de har udnyttet u-landene og stjålet deres ressourcer” eller ”u-landene holdes fast i fattigdom af renterne fra nogle store lån, som de ikke har mulighed for at betale tilbage” (tema om u-lande og i-lande i geografi).
- ”Sundhed handler om, hvad du spiser og drikker” (fokus på det brede og positive sundhedsbegreb i Sundhedsundervisningen).
- ”Det er vigtigt, at man inviterer både drenge og piger fra klassen med til sin fødselsdag” (snak om trivsel).
- ”Årsagen til truede dyrearter er menneske- og kulturskabte” (biologi og geografi).
- ”Voldsomme naturkatastrofer er som udgangspunkt menneskeskabte” (geografi).
- ”Jeg kan godt forstå, at hovedpersonen valgte at løbe hjemmefra” (sprogfag).
- ”Hvis det var mig, der havde været konge, havde jeg givet bønderne bedre vilkår” (historie).
- ”Det er mere accepteret, at en dreng ofte skifter kæreste, end at en pige gør det” (seksualundervisning).
Materialer
- Udsagn, der passer til det pågældende fag/forløb, som eleverne kan være enige eller uenige i.
Inspiration
- Se øvelsen: Er du enig eller uenig? (dansk – mellemtrin)
- Se øvelsen: Matematisk forventningsafstemning (matematik – udskoling)