Forside/Aktivitetsdatabase/Holdningslinjer

Aktivitet

Holdningslinjer

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi Dansk Fysik/kemi Geografi Historie Kristendomskundskab Matematik Musik Natur/teknologi Samfundsfag Sprogfag

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Læring gennem kroppen

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Holdningslinjer

På gulvet er en imaginær linje, en linje tegnet op med kridt eller en linje markeret med tape. Underviseren kommer med et udsagn, og eleverne skal placere sig på linjen alt efter, hvor enige de er i dette udsagn. Mest enig i den ene ende og mest uenig i den anden ende. Det kan være en god idé at dele linjen op med tal fra 1 til 10, hvor 1 er mest uenig og 10 er mest enig.

Eksempler på udsagn:

  • ”I-landene hjælper u-landene med at blive rigere ved at handle med dem”, ”i-landene er blevet rige, fordi de har udnyttet u-landene og stjålet deres ressourcer” eller ”u-landene holdes fast i fattigdom af renterne fra nogle store lån, som de ikke har mulighed for at betale tilbage” (tema om u-lande og i-lande i geografi).
  • ”Sundhed handler om, hvad du spiser og drikker” (fokus på det brede og positive sundhedsbegreb i Sundhedsundervisningen).
  • ”Det er vigtigt, at man inviterer både drenge og piger fra klassen med til sin fødselsdag” (snak om trivsel).
  • ”Årsagen til truede dyrearter er menneske- og kulturskabte” (biologi og geografi).
  • ”Voldsomme naturkatastrofer er som udgangspunkt menneskeskabte” (geografi).
  • ”Jeg kan godt forstå, at hovedpersonen valgte at løbe hjemmefra” (sprogfag).
  • ”Hvis det var mig, der havde været konge, havde jeg givet bønderne bedre vilkår” (historie).
  • ”Det er mere accepteret, at en dreng ofte skifter kæreste, end at en pige gør det” (seksualundervisning).

Når alle elever har placeret sig på linjen, vender man sig mod en makker og diskuterer, hvorfor man har placeret sig der, hvor man har.

Til slut finder man sammen med en makker, der har en mening fjernt fra sin egen, og der tales igen om bevæggrund for placering.

Underviseren samler op i klassen ved at høre eleverne, hvorfor de har placeret sig, som de har.

Søgning