Forside/Aktivitetsdatabase/Holdningslinjer

Aktivitet

Holdningslinjer

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

BevægelseskløverenOpsamlingBiologiDanskFysik/kemiGeografiHistorieKristendomskundskabMatematikMusikNatur/teknologiSamfundsfagSprogfag

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Holdningslinjer

Formålet er, at eleverne personligt tager stilling til et givent udsagn og herfra sætter egne holdninger i relation til andres gennem diskussion.

  1. Lav en en (imaginær) linje på gulvet, en linje tegnet op med kridt eller en linje markeret med tape.
  2. Underviseren kommer med et udsagn, og eleverne skal placere sig på linjen alt efter, hvor enige de er i dette udsagn. Mest enig i den ene ende og mest uenig i den anden ende. Det kan være en god idé at dele linjen op med tal fra 1 til 10, hvor 1 er mest uenig og 10 er mest enig.
  3. Når alle elever har placeret sig på linjen, vender man sig mod en makker og diskuterer, hvorfor man har placeret sig der, hvor man har.
  4. Til slut finder man sammen med en makker, der har en mening fjernt fra sin egen, og der tales igen om bevæggrund for placering.
  5. Underviseren samler op i klassen ved at høre eleverne, hvorfor de har placeret sig, som de har.

Eksempler på udsagn:

  • ”I-landene hjælper u-landene med at blive rigere ved at handle med dem”, ”i-landene er blevet rige, fordi de har udnyttet u-landene og stjålet deres ressourcer” eller ”u-landene holdes fast i fattigdom af renterne fra nogle store lån, som de ikke har mulighed for at betale tilbage” (tema om u-lande og i-lande i geografi).
  • ”Sundhed handler om, hvad du spiser og drikker” (fokus på det brede og positive sundhedsbegreb i Sundhedsundervisningen).
  • ”Det er vigtigt, at man inviterer både drenge og piger fra klassen med til sin fødselsdag” (snak om trivsel).
  • ”Årsagen til truede dyrearter er menneske- og kulturskabte” (biologi og geografi).
  • ”Voldsomme naturkatastrofer er som udgangspunkt menneskeskabte” (geografi).
  • ”Jeg kan godt forstå, at hovedpersonen valgte at løbe hjemmefra” (sprogfag).
  • ”Hvis det var mig, der havde været konge, havde jeg givet bønderne bedre vilkår” (historie).
  • ”Det er mere accepteret, at en dreng ofte skifter kæreste, end at en pige gør det” (seksualundervisning).

Materialer

  • Udsagn, der passer til det pågældende fag/forløb, som eleverne kan være enige eller uenige i.

Inspiration

Denne aktivitet er en del af Bevægelseskløveren

Bevægelseskløveren er en simpel didaktisk model, der hjælper dig med at finde bevægelsesaktiviteter til den faglige undervisning, der understøtter dit formål. Bevægelseskløveren er inddelt i følgende tre kategorier:

Opstart

Bevægelsesaktiviteter, som tager udgangspunkt i elevenes erfaringsverden, sætter alt i spil og skaber plads til kreativitet og opfindsomhed.

Fordybelse

Bevægelsesaktiviteter, som kropsliggør det faglige stof og får eleverne til at anvende både ny og eksisterende viden i forskellige sammenhænge.

Opsamling

Bevægelsesaktiviteter med fokus på elevernes perspektiv, deres læring og feedback.

Søgning