Kroppens fortælling gennem skulpturelt arbejde
Kroppens fortælling gennem skulpturelt arbejde
Formålet er, at eleverne gennem forskellige kropslige udtryk får en oplevelse af, hvilke virkemidler kroppen har i forbindelse med at udtrykke forskellige kontraster.
Aktiviteten kan med fordel indtænkes i forbindelse med skulpturelt arbejde.
Kontrastkortene hænges fx op på væggene rundt i lokalet (se vedhæftede arbejdsark). Eleverne inddeles parvis, hvorefter de finder ud af, hvem der er hhv. nummer 1 og nummer 2.
Eleverne går nu rundt parvis til de forskellige kontrastkort, hvor de skiftevis modellerer et kropsligt udtryk til de givne kontrastord fx lys/mørk. 1’eren laver først et kropsligt udtryk på lys, hvorefter 2’eren laver et kropsligt udtryk på mørk.
Efter modelleringen går eleverne parvis i dialog om forskellen på deres kropslige udtryk for herigennem at sætte ord på de visuelle udtryk ved enten at tale ind i hinandens udtryk (altså hvordan de opfatter hinandens udtryk) eller ved at begrunde eget udtryk (fx jeg udtrykker… ved at gøre sådan og sådan…), hvilket er op til underviseren.
Nedenstående er et forslag til at tilgå reflektionen af de visuelle udtryk:
- Jeg tror, at du har modelleret … da jeg ser … (det og det)
- Jeg har modelleret… da jeg prøver at udtrykke … (det og det) ved at … (gøre sådan og sådan)
- Det er vigtigt, at eleverne begrunder deres tilgang
Materialer
- Kontrastkort til enten ophæng på væggene eller et sæt pr. gruppe
Variation og deltagelsesmuligheder
- Kontrastkortene kan uddeles til eleverne parvis .
- En elev kan trække et kort og udtrykke begge kontraster, hvorefter ens makker skal analysere og gætte. Udtrykkene kan derefter forfines yderligere fx gennem forskellen i stor/lille kontra lys/mørk.
- Underviseren kan styre tiden ved at markere skift fx 1 min pr. opgave.
- Når aktiviteten er færdig, kan eleverne udvælge en af de kropslige modeller og udforme denne i fx ler, tegne den på papir etc.