Forside/Aktivitetsdatabase/Levende vendespil

Aktivitet

Levende vendespil

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Tillid og samarbejde

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Aktiviteten startes ved, at to elever sendes væk fra de andre elever, så de ikke kan se dem. Imens går resten af klassen sammen to og to og skal nu finde på en fælles bevægelse. Herefter stiller alle eleverne sig i en cirkel eller fordelt rundt på et areal eller i rummet.

 

Missionen for dem uden for døren er nu i samarbejde at finde “stik” eller par, der bevægelsesmæssigt passer sammen. De kommer ind og peger på skift på to elever. Gør eleverne den samme bevægelse; ja, så er der stik – og det pågældende par sætter sig ned. Når alle stik er fundet, går to nye elever væk fra de andre, og der dannes nye bevægelsespar og udtænkes nye bevægelser blandt de resterende elever.

 

For at skabe mere aktivitet kan der også laves en byttezone, som stikkene går op i, når de er blevet fundet. Her skal de bytte makker, finde på en ny bevægelse med den nye makker, og gå ind på “banen” igen. Så fortsætter spillet indtil underviseren stopper det.

 

OBS: Det er vigtigt, at eleverne finder frem til en bevægelse, der ikke er for svær at udføre og/eller afkode for de to, der skal finde stikkene.

Søgning